onsdag 17. november 2010

Med på tur

En enslig person går fort gjennom de tomme gangene og bort til rulletrappen. Hun titter bort på plakatene og bordet på andre siden av rommet, før hun forsvinner ned i første. Bak bordet, inne i en nedlagt butikk sitter to jenter. De har gitt opp håpet om at noen skal komme bort, senteret er blåst for folk. De to er informasjonssenteret for MGP Skien på Arkaden "Storsenter". Tristere blir det nesten ikke.
"Kaja, jeg kjeder meg" sier Mina, for ente gang. På vegge ruller MGP-sendigen fra året før. "She's a fairytaaaale, ohh yeahh!" Om de ikke var lei av Rybak før denne torsdagen, så er de det i alle fall etterpå. "Gå deg en tur da, jeg kan sitte her litt jeg" sier Kaja. "Det er ikke som om vi har veldig mye å gjøre. Du kan kjøpe en gave til meg!"
Mina tusler lykkelig ut, noe å fordrive tiden med. Mens et par fjortiser løper forbi uten et blikk på plakatene, blir Kaja sittende å små-synge.. "I don't caaaare if I lose my miiind..."
Etter noen minutter kommer Mina tuslende tilbake, veldig mye blidere enn når hun forsvant. Kaja er ikke for interessert, hun teller hull i taket. "Versågod!" Smilet går nesten rundt hodet. I håndet holder Mina en 3 cm stor klump med gavepapir rundt. Det viste seg å være en nøkkelring med en rosa, hjerteformet kule-tidsfordiv-labyrint-sak. Du kan tro noen følte seg dum når hun spurte om dama på Nille kunne pakke den inn...

Det er et av mine beste minner med Mina. Det er mange av dem, men dette får meg alltid til å le så jeg griner. Det er meg og Mina, mest Mina, i et nøtteskall. Uansett, jeg har brukt denne nøkkelringen på bilnøkklene mine det siste året, men der er de ikke lenger. De er nå festet på kortleseren jeg skal ha med meg på tur, så jeg kan sjekke nettbanken. Den er med, bare på grunn av det minnet jeg får når jeg ser den.

Og det tror jeg er viktig. Pass, visum og flybilletter, det er ting som gjør at jeg kommer meg til stedene jeg skal besøke. Men noen ting gjør at jeg klarer å nyte det å være på disse stedene. Noen ting er til for å gjøre deg glad, så man kan komme gjennom de tunge stundene. Og jeg har sikret meg noen av disse tingene de siste dagene. Jeg har tatt med meg et kort jeg fikk av familien, noen bursdagskort og endel morsomme sitater. De er limt inn i dagboken så jeg kan få meg en liten latter når det trengs, en regnværsdag. Så mamma, Siri, Mina, Ida og resten, dere er alle med på tur!

Og dere, vet dere hva? Nå gleder jeg meg! Er søndagen her snart!?

- Kaja

3 kommentarer:

  1. Hahahaha, jeg ler!! Et perfekt eksempel på at det er tanken som teller ;) Så koselig, keijei. Du er helt fantastisk, og jeg gleder meg til du kommer hjem igjen med et halvt år å fortelle om! Men først gleder jeg meg til Amsterdam - vi skal kose oss! Er så glad i deg min kjære <3 Ser deg i morgen! <3

    SvarSlett
  2. Kaja, du er en fantastisk forteller ! Gleder meg til å lese å høre om alt du opplever, blir jo nesten som å være der selv når du forteller så godt med levende bilder !:D Men vil se bilder og da ;) <3

    SvarSlett
  3. Hehe, det er gøy å høre! Klart det kommer bilder, har jo kjøpt kamera! :D

    SvarSlett