mandag 14. mars 2011

New York, New York!

I'm in a New York state of mind

Jeg føler de siste tre døgnene har være en eneste stor natt. Det har ikke egentlig vært mørkt, men jeg har ligget og sittet mye. Ventet. Det var som om noen "der opp" ikke ville at jeg skulle komme meg til New York. Etter at flyet mitt var kanselert, og jeg endelig kom meg på et nytt og inn i USA, så stoppet det opp igjen. Fingeravtrykk-maskinene virket ikke, og da komme ingen inn i USA. Der satt vi i 1 1/2 timer, uten lov til å bruke mobil eller noe. Men det skal litt mer til en som så for å stoppe meg... Til slutt kom vi gjennom, og jeg var i Detroit. Etter litt mekking, fikk jeg plass på et tidligere fly, og endte opp med å være i New York halv 1 søndag ettermiddag. Det var litt rart, jeg dro fra Tokyo kl 7 søndag morgen, landet kl 5 søndag morgen i Detroit, og var i New York kl halv 1. Siden jeg reiste mot klokken, så mistet jeg ikke så mye tid som man skulle tro. Men her jeg sitter, så kjenner jeg jeg er trøtt. Jeg har vært våken i rundt 35-40 timer med et par timer på flyet til søvn. Men jeg er framme. Og det er utrolig deilig! Mens jeg satt på flyet og så Manhatten dukke opp mellom skyene, så var det like før jeg danset av glede.

Jeg er altså vel fremme i The Big Apple, og jeg elsker det! Jeg har vært her i under tolv timer, og jeg bare elsker å være tilbake! Og jeg spottet faktisk min første kjendis, allerede på bussen! Mens vi stoppet for et rødt lys, tror du neimen ikke Kiefer Sutherland vandert forbi på gaten a!? Selveste Jack Bauer! En god start må jeg si. Jeg bor på West Side YMCA, et steinkast unna Sentral Park og Columbus Circle, altså ganske sentralt. Det er helt greit her, jeg deler bad med andre, men har et eget rom. Jeg skal fyke på shoppingtur med en gang i morgen tidlig, og får ganske snart selskap av Mari etter hun har vært på skolen.

For jeg har møtt Mari Øyemoen og Henrik Folkestad, to skolekamerater fra media, som bor her i en tre måneders tid, og vi dro sammen til Rosa Mexicano for å spise. Det var digg med noe som ikke var rå fisk, heller mexikansk. Det ble mye skravling, og jeg følte for at jeg sto for mye av det. Litt rart å tenke tilbake og oppsummere på den måten, om alt jeg har gjort. Og det er i alle fall rart å sitte her og vite at det er bare to uker igjen, så er jeg hjemme...

But I would like to write a little to Mirei! Thank you so much for showing me youre town and country. I had a great time in Japan, and I'll remeber it for a long time. I hope all the best for you and the rest of Japan, thinking of you now. This earthquake is just unbeliveble...
Say hi to you're mom from me!

Jeg vil også rette en liten takk til alle som har skrevet her og lurt på om jeg har kommet meg bort fra Japan. Det er veldig hyggelig at så mange tar seg bryet med det, og besøkelsestallene på bloggen har vært dobbelt så høye de siste tre dagene som ellers. Men som sagt, jeg har det bra! Om noen kunne beroliget min mor nå, så hadde det vært veldig bra, for jeg vet det har vært et par tøffe dager som mamma for meg ;)
- Kaja

8 kommentarer:

  1. To uker til du er hjemme ja, fy f*** å fort tida går! Kos deg masse i NY, og hvis du har tid, inngraver et eller annet på en av trærne i Central Park, så skal jeg ta bilde av det til høst!!! ;o)

    -Michael-

    SvarSlett
  2. Hei Kaja !
    Mamma har roet seg hun også nå, har ikke hvert aleine med bekymringene....men hva du ordner å får til , er imponert og stolt og kjempeglad i deg. Jeg måtte bare høre stemmen din før jeg la meg i går kveld,ja det var bare 4 timer siden siste melding, men sånn er det bare å være mamma, den tlf gjør bare så innmari godt!!!!

    Nå må du kose deg i NY....det er to uker igjen av den store reisen din, opplevelsene har hvert mange, det viser ikke minst denne flotte bloggen din. Vi gleder oss masse til den dagen!

    Klem mamma + hilsninger fra gutta boys på Besso!

    SvarSlett
  3. godt å høre at du har kommet på plass i NY.det har hvert 2 urolige døgn,men nå kan vi senke skuldrene.da må du ikke sjoppe så mye at du ikke får det med på flyet.ha det bra i NY.vi gleder oss til 27ende,kommer til kveldsmat.klem fra mimmi og far.

    SvarSlett
  4. Kaja, godt å høre at du kom deg til New York og ikke minst at du stor koser deg. Eller du koser deg ekstremt fantastisk mye, og det er jo ikke så rart for New York er jo fantastisk !
    Som Miranda sier:
    Miranda: Why do I think living in Manhattan is so fantastic?
    Carrie: Because it is.

    Og det det du alt om, det er jo bare sånn!! Så kos deg masse, shopp, spis, lev og nyt det ! OG en ting til, hils Mari :)

    SvarSlett
  5. Hei. Er en ivrig leser ov bloggn din og "har vært med" på en fantastisk reise. Har nok vært en av de som har bidratt til mange besøk spesiellt de siste dagene og ble så glad og rørt at du kom frem til NY. Har selv en datter på din alder som er på en jorda runt reise nå og håper hun blir forskånet for slike opplevelser du fikk i Japan. Bloggen din er svært godt skrevet og ikke minst de fantastiske bildene bidrar til å stadig følge med. Ha noen fine dager i NY og god tur hjem til Siljan. Kommer til å savne bloggen når den tid kommer :o).

    SvarSlett
  6. Marthe E. Sørlie15. mars 2011 kl. 09:35

    Kaja mor! Godt å høre at du er vel fremme i New York! :D
    Håper de siste to ukene blir fantastiske, men det skal nok ikke så mye til..
    Kos deg masse, shopp masse og ja, kos deg mer enn masse!
    Gleder meg til å se deg! Hihi :D

    SvarSlett
  7. Veldig koselig med alle kommenterer, fra kjente og ukjente! Jeg koser meg i storbye, dette er bare et fantastisk sted! Nå er det strake veien ut på shopping ! :D

    SvarSlett
  8. Godt å ha deg over i NY. Har fulgt spent med de siste dagene. Snakker om deg hver dag her i Singapore. Du har lagt igjen spor:-)
    Nå har hele kollonien her fått historien om julen din her nede:-)
    Kos deg i NY. Det er vafler i 53 street, men ikke like gode som våre;-)

    Hilsen Lise og Jon Inge

    SvarSlett