fredag 11. mars 2011

Jordskjelv!!

"Haha, this is fun!"
"Look at this one!"

"What does this mean?"
"Oh, it's... hey, is this.. Is this an earthquake!?"

Åja, det var det. Det største på veldig lenge, det største Mirei noen gang har opplevd. Vi kom opp 5 på skala'n, i nord var det hele 7 og 8. Vi befant oss inni en av de fantastiske fotoboksene, og merket det ikke først, det er så mye bevegelse og lyd der inne fra før. Men så ble det så ille at vi faktisk måtte holde oss fast! Det varte i kanskje 2-3 min, og fortsatte med etterskjelv i ny og ne. Det er no ca litt over en time siden, vi har gått tilbake til huset til Mirei, og holder oss her til ting er over. Telefonlinjene er overarbeida, men jeg er heldig for de som eier nettet jeg snylter på, har alt gått bra med tydeligvis, siden det virker. Så mens vi sitter her, og plukker opp bilder og filmer, tenkte jeg jeg kunne fortelle hva som skjer. Det dere kan lese om på VG, det er i nord. Jeg er ikke i noe fare for noen tsunami, og jurdskjelvet var ikke værst her. Jeg har nettopp fått vite at min flyplass er oppe å går igjen allerede, så da er det fly på meg i morgen. De er rutinerte her, dette er et av de mest jordskjelvutsatte stedene i verden. Men det var ganske sykt. Jeg ble faktsik litt sjøsyk. Eller kanskje det bare var det faktum at jeg viste det var jordskjelv...?

Når vi sto inni den lille bua, kunne jeg se opp og se lampene svinge i taket. Gulvet ristet under meg, og vi måtte holde oss fast. Når vi gikk tilbake til huset til Mirei, vi var heldige og var ikke så langt unna, så fik vi et etterskjelv. Gatene var fulle av folk, de evakuerte de største bygningene, og ingen tok undergrunn. Det var helt rart å merke bakken bevege seg, når man ikke er på en båt eller undergrunn, men på asfalt. Det å se husene dirre, bokstavlig talt, det var helt sykt! Jeg gikk egentlig bare rundt å lo jeg. Dette lande er så forberedt på dette, og alle var så rolige rundt meg. Når vi kom tilbake til huset til Mirei, så lå filmer og pynteting sleng. Og blandt en av tingene som var stødd utover, var asken til bestemoren og bestefaren... Kunne ikke for det jeg, jeg måtte le litt. Godt at Mirei og moren lo sammen med meg! Og allerede nå er ting tilbake, det er bare i nord det er kaso. Det er det flom og bran i en fabrikk, og gud vet ikke hva. Men.. jeg kan i alle fall si jeg har opplevd et jordskjelv oppe på 5 på skala'n! Man må se det positive i det, alt gikk bra og vi er alle like hele!

- Kaja

8 kommentarer:

  1. Hei Kaja! Hørte på radioen i dag morges på vei til jobb og der meldte de om et av de største jordskjelvene noensinne i Japan. Faen tenkte jeg, nå har naturkatastrofene tatt deg igjen. Måtte rett inn på bloggen din og lettelsen var stor da den åpnet seg. Kaja er i god behold og takk for det. Fortsatt fantastisk å følge deg på din reise. God tur til The Big Apple. Hilsen Roger

    SvarSlett
  2. Hei. I dag måtte jeg også rett inn på bloggen din å se etter at jeg hørte nyhetene. Godt å se at du har det bra. Mye spennende du opplever. Kos deg siste etappen av turen. Klem fra oss på Sneltvedt

    SvarSlett
  3. Godt å se at alt er bra med deg - første jeg gjorde på kontoret var å logge meg på for å sjekke! Fortsett å kos deg - og god tur til NY!
    Klem fra the Finsruds

    SvarSlett
  4. Kjære Kaja. Vi har sett på morgennytt og det så ikke bra ut i Japan, de melder at skjelvet er 8,9. Ble veldig bekymra for deg, så var det bloggen, godt å lese at du har det bra. Da ønsker vi deg god tur til NY, der har faktisk vi og vært en gang, besøkte Randi,det året hun bodde der borte. Klem fra tante Berit og onkel Helge (han er ute og freser snø)

    SvarSlett
  5. Godt og høre at alt står bra med deg, når en ser på TV hvor ille det er der borte.Virker som dere har vært heldig, for det er mange branner og mye vann og se på nyhetene. Trodde egentlig du var på vei til NY igår da vi blogga og du var i Tokio, men måtte inn og se om du hadde reist.Klem fra Tante Elisabeth og Onkel Tom Vidar

    SvarSlett
  6. hei kaja og dit vertskap,godt og høre at dere har det bra,vi blir jo litt satt ut av sånne nyheter på radioen når vi har en av våre viktigste i det landet.har snakka med din mamma å vi er inne på nyhetene.lykke til på resten av din store reise nå gleder vi oss til du er hjemme på norsk jord igjen.klem fra far og mimmi

    SvarSlett
  7. Uff a meg og uff a meg , det her var ikke bra.Syns det får holde nå med de natur kreftene. Veldig godt å få skype å prata med deg på morra kvisten, og at alt er bra med dere. Håper ikke omfanget blir så stort som de frykter....ser helt syyykt ut.Ønsker deg god tur til NY , og to fine uker der ! Så blir det en velkomst med godt brød og mye digg pålegg søn om 14 dager...noe vi alle gleder oss kjempe masse til!!!!

    Klemmer fra alle oss i heimen !!!

    SvarSlett
  8. Kjære Kaja!!!! Vi er alle så glad for at det har gått fint med deg der nede - alle kommer vel til å puste lettet ut når du har kommet deg til NY..... eller eda bedre.... - når du har kommet deg hjem - godt brød og digg pålegg venter jo:):) Frem til slutten av januar var jeg jevnlig innom bloggen din, men plutselig så ramla jeg liksom ut. Nå har jeg imidlertid hentet inn det tapte- virkelig kosa meg med deg og reisen din. FANTASTISK reise du har hatt Kaja - en stor fornøyelse å lese dine flotte beskrivelser og se de flotte bildene dine:):)!!!! Du er superflink - GOD TUR VIDERE, OG VEL HJEM OM IKKE ALTFOR LENGE - Stor klem fra Eva i Larvik

    SvarSlett