fredag 11. mars 2011

Etterskjelv...

Vel, jeg kan vel utdype litt mer hva som skjer. Det er ikke som om jeg har så mye annet å gjøre.

Flyet mitt er kanselert. Jeg skulle fly 08.30 japansk tid, men det skjer nok ikke nå. 1 million mennesker sitter fast på flyplassen jeg skulle fly fra. Så godt som ingen fly flyr ut nå, togene står og bussene er overfylt. Folk har gått i 7-8 timer for å komme hjem i dag, mange i nord har ikke hjem å gå til. Dødstallet sist jeg så var 77. Og da har de ikke tatt med de 200-300 menneskene de nå har funnet på stranden etter tsunamien. Noen steder brenner det, andre steder flommer det over. Men, jeg pressiserer, det er i nord, langt fra meg. Og, jeg må også si dette, informasjonen forandrer seg hele tiden...

Jeg sitter her, og kan ikke egentlig gjøre noen ting. Jeg får bare vente å se hvordan det går med flyene, om de begynner å lette igjen. Vi kjenner fortsatt et etterskjelv i ny og ne fortsatt, men de blir svakere og svakere. Klokken er nå rett rundt 11. Jeg har tenkt å prøve å sove litt, for så å stå tidlig opp å se hvordan ting ligger ann med tog og fly. Jeg har snakket med hostellet mitt i New York, og de er flytter bestillingen min til 13, og så 14 om jeg ikke kommer meg videre, uten at jeg trenger å betale for de nettene. Så jeg har rom der fortsatt. Takk for at det finnes snille mennesker i verden.

Vi kjenner som sagt noen etterskjelv, men det er ikke noe mot etterskjelvene i form av konsekvenser som landet får. Jeg kan ikke ringe. Fly, undergrunn og tog står. Nettet kræsjer. Og vi har vært heldige, vi er langt fra det verste. Vi har det faktisk ganske bra her. Vi har hatt en fantastisk middag, og vi har internett og tv som holder oss oppdatert. Vi sparer strøm som alle andre, siden kjerenekraftverkene er slått av for øyeblikket, men ellers er alt som vanlig.

Jeg skjønner ikke helt hvor omfattende dette er tror jeg. Det er bare noe jeg ser gjennom TV-skjermen, like mye som dere. Jeg er ikke midt oppi det. Jeg kjenner etterskjelvene jeg også, men ... Det er veldig rart egentig. Så prøver jeg å komme meg videre, og der møter jeg en vegg. Så jeg tror bare jeg må ta tiden til hjelp. Japan er et land som er vant il jordskjelv, selv om dette var veldig stor. Men de har rutiner, de er bygd for det, og siden vi ikke ble truffet så hardt, så er det nok ikke for mange timer før ting er oppe å går igjen. Vi er bare 8 timer etter jordskjelvet, og ting begynner å samle seg litt. Hva kan vel ikke de klare de neste 12-18-24 timene? Jeg holder motet oppe, og forhåpentligvis er jeg i New York iløpet av helgen!



Det eneste som er på TV her ... Jeg skjønner ikke så mye jeg...

- Kaja

3 kommentarer:

  1. Hei Kaja!
    Uff,dette var ikke bra, det er ikke måte på hva du skal oppleve. Hørte ikke om det før på formiddagen,ringte Mimmi med en gang.Godt å høre at alt var bra med deg.Forferdelig å se på ødeleggelsene der nede.Nå får vi håpe at flyet snart er oppe og går, så du kommer deg vekk derfra.God tur til NY,og nye opplevelser. Klem fra tante Solveig:)

    SvarSlett
  2. Sigrid og Susann11. mars 2011 kl. 18:54

    uff, det er dumt øderleggelsene ødelegger flyturen din til NY. får håpe du får dratt snart da!
    Vi savner deg, vi gleder oss til du kommer hjem! Og tusen takk for kortet :)
    Klem fra Sigrid og Susann.

    SvarSlett
  3. Hei Kaja. Akkurat snakket med mamma`n din for å høre om alt er bra med deg. Det er det HELDIGVIS. forstår vi. For en skummel opplevelse det må ha vært for deg. Vi har tenkt på deg, skal du vite. Håper du kommer deg på flyplassen og på flyet til USA så raskt som mulig. Skjønner at det blir en rar følelse når du kan reise, mens andre må bli igjen der. Ha god tur videre du iallfall. Hilsen Hilde (pappas søskenbarn) og Bent.

    SvarSlett