søndag 30. januar 2011

On the road again!


"Ja... Snakkas!"
"For en sinnsyk flokk"
"Det må være et par hundre stykker..."
"Odd Anders, tror du de tar de inn hver kveld?"
"Du, det vet jeg ikke Hege..."
"Da må de i tilfelle ha et fantastisk system, det er helt sikkert!"
"Jah! Men kanskje det bare er kjøttproduksjon..."
"Ja, det må det være, man kan ikke melke så mange kuer hver dag!"
"Hege, Kaja, se der da! Nei, dra du baklengs... Det var litt av et lass med ved!"

Jepp, jeg er på road trip med mamma og pappa, det skal jeg love dere! Er ikke de søte!? Jeg sitter å humrer litt for meg selv en gang i blandt, det må jeg innrømme. Vi forflytter oss stadig, og har sett mye fin natur fra bilveien allerede. Mye gårder, sauer og ikke minst kuer. Joa, kult å se så mange kuer samlet, men det er ikke like kult når du passerer flokk nr 20 den dagen, jeg må si det. Jeg er ikke helt på de kuene.

Vi har klart å komme oss til Wellington allerede, i bunn av nordøya. Vi har funnet ut at vi kjører ganske fort ned for å få et par dager i Queenstown, og så kunne ta det litt rolig oppover igjen. Vi får jo støtt og stadig høre at vi har aaalt for kort tid, og vi må vel kanskje si oss enige i det nå også... Men vi tar det vi får, og jeg storkoser meg, så bra blir det! Vi stopper litt nå og da, tar en kaffe kopp her, en is der. Jeg har hørt at man må legge på seg før man skal til India... For å si det sånn: null problem, jeg tar en is til! Med andre ord, vi koser oss. Vi tar det rolig, planlegger litt fremover, finner hoteller... Hvis jeg trodde jeg kunne slappe av i baksetet, vel da trodde jeg feil. Mamma har tatt bakseted, jeg og pappa sitter forran. Jeg leser kart og fikser GPS. Pappa sørger for å holde oss på venstre side av veien, og mamma lager brødmat og godterier for oss.  Men en sånn tur her krever mye planlegging, og det hadde jeg vel egentlig forventet også da, etter 9 uker på tur. Og det blir endel bilkjøring, men vi klarer å trykke inn en opplevese her og der. I går var vi en liten by som het Rotaruta, veldig koselig. (har en følelse av at alt er koselig her nede...) Der fikk vi sett Maoriene, urbefolkningen, samtidig som vi fikk middag. Det var veldig gøy å ha sett, her er noen bilder.


De viste tunge for å "breske" seg, kan jeg si det..? Ja, de var dans, sang, sminge og slossing. Sånn som vi er enda, vi har bare lært å kle på oss... Moro var det!

Nei, nå som mine trøtte foreldre har en aldri så liten snorke-duett bak meg, så syntes jeg det er deilig å være på tur med de igjen. (kanskje bortsett fra snorkinga...) Og jeg er glad for at de kom til New Zealand, for det er et land det ikke er like lett å reise i alene. Vi skal nok få opplevd mye rart her, det kan du være sikker på. Det er kun dag tre på tur, så mye som fortsatt ligger forran oss. I morgen er det ferje over til sørøya, den som skal være mest lik Norge; vi får se om det stemmer. Vi sammenlikner alt med Norge her uansett, og ja, det er mye likt. Føler nesten jeg er hjemme igjen jeg!

- Kaja

3 kommentarer:

  1. Tonje Løwer Gurholt30. januar 2011 kl. 10:39

    Så spennende! Hilse mor og far så mye fra oss :-)

    SvarSlett
  2. siri, anders og kristoffer30. januar 2011 kl. 21:46

    hahaha jeg vil være med dere!! og jeg HØRER den samtalen!!! vi har sett en kjempe dårlig film på tufte og spist pizzabaker pizza. ungene mine må også få litt selskap vet dere! :)

    nå drar vi straks tilbake til siljan :)

    veldig glad i dere!! stor klem <3

    SvarSlett
  3. Hei på dere!
    Ønsker dere en riktig fin tur rundt i New Zeland, kos dere masse. Klem fra Randi, Ida, Stian og Knut :-)

    SvarSlett