onsdag 12. januar 2011

The Fantastic, Amazing, Unbelievable, Great Barrier Reef!


"Hello guys! It's that time again! Will you all meet at the Sun Dek, for this site's breef!"
Bikini på, ta med håndkle på vei ut til the Sun Dek.
"Ok guys, listen up! This is what we're gonna do: If you see this wall here...." Null problem.
Våtdrakt. Svømmeføtter, ned trappen. Bly på. Finne maske, bort til tank og vest. Luft på. 220 bar. Sitt ned, ta på vest. 1 stropp på. Feste luftmåler i 2 stropp. 3 stropp på. Justere reimer. Sjekke munnstykke, luft. Sjekke munnstykke nr 2, luft. Fyll opp vest, luft. All good, opp å stå. Sikkerhetsjekk m/buddy, bra. Trippe bort til trappen, sjekk fra crew, bra. "I'm Kaja, Daniel is my buddy". "All good than, in time, 06.20". Ned trappen, ta til høyre. Svømmeføtter på. Maske på. Munnstykke i munn. Gå frem til kanten, og ta et stort skritt. PLASK. OK-tegn. Going down. Tøm vest for luft. 2 meter, utligne... 3 meter, utligne... 6 meter, utligne... Bobler, buddy, bunn... 10 meter, utligne. 15 meter, utligne. Bunn nådd, OK-tegn. All good. Se til øyre... Aaah, der er en hai. Hmm, ikke like stor som den jeg så på forrige dykk...


Ja, der har du rutina. Dette er det eneste jeg har gjort de siste fire dagene. Eller sånn følels det i alle fall ut. Jeg har over 4 dager gjennomført 17 dykk, hvorav tre var nattdykk. Tre andre var morgendykk, som gjennomføres mellom 6 og 7, ide solen står opp og fiskene våkner. Og det har vært helt utrolig!

For å forklare litt bedre. Jeg har vært på en båt de siste fire dagene for å dykke. Her sover man, spiser, møter nye mennesker, og selvfølgelig, dykker. Man dykker ved en hver anledning. Eller, jeg dykker ved en hver anledning. Jeg har ikke sagt nei til noen av dykkene, jeg klarte bare ikke. Uansett hvor sliten jeg var når jeg sto opp i dag kvart på 6, nei, jeg måtte ha det med meg. Og det har vært verdt det, verdt den lille formuen, for bare se hva jeg har sett!
Jeg må beklage de blå fargene, men som dere skjønner; jeg er under vann. Og på 18 meters dyp, så er det bare de blå fargene som rekker ned med lyset, altså blå bilder. Og siden jeg ikke har Photoshop her, så får dere bare ta det som det er.


Dette er en Løvefisk, det kan være veldig giftig. Har hørt mye rart, noen sier at det er som et vepsestikk; er du alergisk kan det ta knekken på deg. Uansett, jeg holdt avstand. 

Jeg skjønner ikke helt at jeg har dykket i Australia, og når jeg tenker over det, så er det jo helt vilt. Et dykk var ikke noe særlig kult om man ikke så en skilpadde, og haier var noe som ble en vane og noe man begyne å prøve å ta på. (jeg prøvde ikke). Og jeg har sett så mye fint. Korallene er jo nok i seg selv! Det var skoger som bare vokste rundt deg, rødt, blått, grønt, gult, blødt, hardt, over alt. Noen steder var det huler, noe som alltid er gøy, å være omringet at planter og liv. Og i disse korallene er det jo vesner som lever. Nemo var det flere av, sammen med utallige andre fisker i forskjellige former og størrelser. Jeg kan jo nevne noen av høydepunktene av det jeg har sett, for om jeg skal ramse opp alt, så er jeg tilbake i Norge før jeg er ferdig. Jeg har sett flere haier og løvefisk som dere så over. Mange skilpadder, gigantiske krepser, ål, blekksprut, Parotfish, og jeg kom veldig nærme en Triggerfish. For å si det sånn, Triggerfish'n kom litt nærme meg. De er kjent for å være veldig beskyttende overfor barna sine, og kan angripe, derfor bør man ta en stor sirkel utenom. Jeg glemmer alltid hvordan de ser ut, så jeg bare svømte helt vanlig. Før jeg vet ordet av det, så kommer den rett mot meg. Og da mener jeg rett mot meg, jeg så'n rett i øya, før jeg hylte og snurret rundt. (det funker ikke å hyle under vann, bare så du vet det). Like fort som den kom, var den vekk, før den var tilbake ved svømmeføttene mine igjen. Her begynte den å bite løs, jeg mener virkelig bite! Fikk ristet den av meg etter en stund, og lo godt når faren var over. Daniel fikk seg en god latter, han var bare publikum til dette kaoset. Men, ingen skade skjedd, moro var det.

Nattdykk var noe som var "fulstendig nytt for meg", og det var bare en opplevelse! Det er ikke så mørkt som man skulle tro... Eller jo, det er egentlig det. Men man har med seg lys, og det hjelper jo endel da. Uansett, det er fisker som har lært seg å jakte i lommelyktlyset, så de følger rundt deg, en 8-10 stk somregel. Og de er store, de er 60-80 cm lange, og massive fisker, som fyker forbi ansiktet ditt. Jeg har kræsjet i flere. På nattdykk forer de også haier. Det kuleste nattdykke mitt var det første jeg gjorde "på egenhånd", altså uten guide, bare meg og Daniel, dykke-buddy'n min. Vi var de første i vannet, og mens vi går ned under båten som er opplyst, så sirkler det 3-4 haier rundt oss. 1-1 1/2 meter lange. Helt, helt utrolig.





Denne karen her var en vi klarte å komme ganske nerme som dere ser! Han spiste og koste seg, og brydde seg ikke om at vi hang der i et par minutter. Utrolig moro!


Det er ingenting som heter opp-ned under vann. Der gjør man hva man vil. Jeg dykket med tre stykker de tre første dagene, Daniel, Ty og Laila. Veldig koslige folk, men de dro en dag før meg, så jeg fikk nye bekjentskaper også etter det.

Jeg vet ikke hva mer jeg kan si jeg nå. For øyeblikket er jeg så trøtt at jeg ikke klarer å se ut av hue engang, og klokken er halv 9 på kvelden. Hjemme pleier jeg å være skutt etter en dag med to dykk; her har jeg hatt 5 om dagen! Og det over fire dager... Nei, det blir en god og lang natt søv i natt, så får vi se hva morgendagen bringer. Jeg har desverre ikke med meg noen bilder av båten på dette innlegger, jeg har ikke minnebrikken med meg her jeg sitter. Men det var en stor tre-etasjers båt, og jeg kunne bodd der i en uke! Jeg har spist mer enn alle de andre tilsammen på turen, og det mest geniale var; de la desserten etter nattdykket! Guuud, så godt det var med is og sjokolade da...! Nei, det har vært en virkelig bra tur, det har det, og jeg kommer til å huske det lenge!

Når jeg tenker på det, så tror jeg ikke jeg har vært helt tørr siden jeg kom til Australia, for litt over 2 uker siden... Først regn i Brisbane, så svettet jeg bort i Alice Springs, og nå har jeg vært under vann 5 timer hver dag...! Jaja, moro har det vært. Australia er et fantastisk land, det er i alle fall helt sikkert.

Men nå må jeg si god natt. Gud, så trøtt jeg er!
- Kaja

5 kommentarer:

  1. åååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå så sykt!!! hei sitter jeg å spiser baguett med pålagg fra meny, ganske langt fra din verden :) gleder meg til du skal vise meg australia en gang :D

    sov godt jenta mi <3

    SvarSlett
  2. For noen helt syke, utrolige, helsprøe, insane, awsome bilder Kaja :D Du må ha det som plommen i egget nå du ! Gleder meg til å høre mer & se flere fine bilder !
    Sov godt og lenge, det fortjener du <3

    SvarSlett
  3. Hihi, detta var sykt, Kaja :D Elsker og lese og se bilder på bloggen din! hurra!
    Kos deg masse videre, skjønne Kaja mor!
    <3

    SvarSlett
  4. Åh herregud så moro! Var du ikke redd for haiene? ;-o Jeg hadde tisset på meg, seriøst ...

    Men nå har jeg utrolig lyst til å ta dykkelappen! Det skal jeg gjøre wohoo ! :-D Også vil jeg til Australia og dykke der jeg også - det ser jo helt fantastisk ut!

    SvarSlett
  5. Vet ikke helt hva jeg skal si....men gutta i huset her har sett rart på meg opp til flere ganger mens jeg har lest det siste innlegget ditt !!! Har kommet diverse reakjoner i form av forskjellige lyder...ja de ser bare oppgitt på meg !
    Skjønner ikke at det går ann å være så forskjellig, de leste for en gang skyld bloggen før meg,og de forandrer ikke ei "mine" !!!

    Har kanskje noe med at det er vi to som har opplevd det under vann sammen før- og jeg skjønner og ser det for meg....dette må jo bare ha hvert helt topp.

    Kjempebra du fikk oppleve dette - det var jo det største ønske for turen !! Supert Kajamor...

    Klemmer fra gutta-boy's 3-stk vovser og mamma !

    SvarSlett