lørdag 8. januar 2011

I'm in Cairns!

Gud, hvor gøy det er å være på tur nå! Været er for en gang skyld med meg, jeg er ikke forkjølet og jeg er i Cairns! Og hva bedre er, i morgen drar jeg på en fire dagers dykketur på selveste Great Barrier Reef!

Etter 5 varme dager i Alice Springs, har jeg nå kommet meg til Cairns, nord på østkysten av Australia. Dette er et av de beste stedene for å komme til gode dykkesteder i verdens dykkeparadis; Great Barrier Reef. Her er det også lett tilgang til Australias regnskog, noe jeg har blitt fortalt at man ikke kan være foruten. Men jeg har valgt å dykke først. Eller for å si det som det er; jeg kan ikke vente lenger! Dette har jeg så utrolig lyst til, og for en gang skyld, så er været på min side! For å drepte den tvilen, jeg er ikke i flomrammede områder, jeg er nord for flommen. Men her er det tropisk, og det er sommer og regntid, så det er ikke den beste tiden å være her på. Men her er jeg jo da. Og været nå er noe av det beste de har hatt på lenge, og skal holde til litt ut i uken, akkurat nok til min 4-dages tur. Vinden er perfekt, så ingen sjøsyke på meg. Så da har jeg betalt en liten formue for en 4 dager/3 netter båttur, med mat, drikke og seng, på en gangske fin båt. Og vet du hva, siden jeg tastet pinkoden og det hele var booket, så har jeg gått på rosa skyer! (det er snakk om 5-6 timer...). Jeg gleder meg så til dette, vellykket blir det uansett, for jeg kan garantere deg; jeg har aldri sett noe i nærheten!

Cairns er en av de større byene i nord, ikke kjempe stor, men den slår Skien, for å sette en standard. I Alice Springs var det så varmt at jeg svettet oppover når jeg satt stille i skyggen. Her er svetter jeg oppover når jeg sitter stille i skyggen, bare her kan du legge på en hel del luftfuktighet. Jeg har ikke sett så mye enda, men det virker som er koselig by, lett å orientere seg i og ikke for vanskelig å gå fra sted til sted.
Hostellet jeg bor på... hmm, ja hva kan jeg si? Jeg har bodd på mye rart i løpet av disse 7 ukene jeg nå har vært på tur. Dette er ikke det værste når det kommer til om det er rent og bra dusj, etc, for det har Australsk standard, noe som er bra. Men jeg bor på en 10-manns sovesal, gutter og jenter, som = spesielt. Jeg har aldri bodd med en gutt før, sånn virkelig bodd med (av meg og Mina, så var jeg mannen), og i alle fall ikke 6-7 stk som er på feire og ikke kunne brydd seg mindre om hvordan det ser ut. Jaja, det må vel til det også, jeg har seng og tak over hodet, det funker for meg. Men jeg må si, det lukter tåfis...
Og jeg kan nå med stolthet si; jeg har blitt brun! Eller brunere enn jeg var når jeg dro da. Det er kanskje rart at dette tok 7 uker, men dere skjønner, det er en grunn til at jeg klager på været; det har ikke vært bra. Men nå, nå begynner ting å ordne seg for Frøken Fjeld, og Frøken Fjeld liker det!

Så langt har denne turen vært en følelsesmessig berg-og-dal-bane, og jeg kan ikke tro fortsettelsen blir noe annet. Men jeg kan si så mye som at det jeg skal i gang med nå, det gleder jeg meg til! Jeg kan faktisk ikke vente. Så nå blir det nok en gang stille et par dager, for nett har jeg ikke med meg ut på sjøen. Jeg vet ikke hvordan det kommer til å bli, jeg har forventninger, men de er som oftest helt feil. Men jeg vet hva jeg tar med meg tilbake; mange, mange opplevelser!

- Kaja

PS: 7 uker i morgen, kan dere tro det!? Hvor ble ukene av?

9 kommentarer:

  1. Kajaa :D
    Detta høres jo supert ut! Du er så flink og heldig! Kos deg masse masse på dykketur, det blir helt sikkert dritbra :D
    Have fun!
    Stor klem fra Marthe.

    SvarSlett
  2. Da må du ha lykke til...pappa lurte på hvor stor båten var !

    Kos deg i god været, fortjener litt sommer og sol nå !

    Klemmer fra oss........

    SvarSlett
  3. Ååh, så bra! Dette unner jeg deg virkelig! Håper turen går bra og at du blir fornøyd :) Bo med gutter ja.. Der kan du se hvordan jeg har hatt det!!! Med deg OG Kjetil! Så det har du bare godt av ;) Take care honey <3

    SvarSlett
  4. Hei Kaja, Inge her.

    Jeg er redaktør for Sjømannskirkens magasin Bud & Hilsen og ønsker å komme i kontakt med deg angående din livs tur (og evt. bildekjøp fra bloggen). Jeg fant ikke noe e-post til deg, så derfor blir det veggmelding. Min e-post er

    imo @ sjomannskirken.no

    Håper å høre fra deg!

    SvarSlett
  5. Spennende, Kaja :)) Godt å høre at alt er bra! Fortsatt veldig misunnelig ;p

    Kos deg masse videre :))
    Stor klem fra Susanne.

    SvarSlett
  6. ååå det kiler i magen!! Håper du koser deg masse, MASSE!!!:D Elsker at været er på din side, og at du nyter livet i flotte australia :D

    gleder meg til å se bilder når de kommer :D

    Nyt turen videre men solstråle :) Stor klem!! <3 <3

    SvarSlett
  7. Hei Kaja! Takk for at jeg får være med deg på tur! Jeg følger rett bak deg som en skygge og imponeres hele tiden over fantastiske bilder og levende skildringer. Lykke til med dykkingen i Great Barrier Reef, Kaja! Hilsen Besso-Finn

    SvarSlett
  8. Hei Kaja
    Vi møttes på sjømannskirken i jula (jeg er mamman til Jostein). Du gjorde slik inntrykk på meg. Vi er nå tilbake i Norge og jeg har tenkt mye på deg siden julaften. Har bekymra meg litt ( slik som mødre gjør innimellom :)når jeg ser nyheter fra Australia. Måtte inomm bloggen din i kveld. Ble glad da jeg skjønte at du var trygt utenfor flomområdene. Ønsker deg god tur videre. Kos deg masse og nyt livet!
    Berit

    SvarSlett
  9. Så utrolig koselig å høre fra alle sammen! Spesielt å se at bloggen har vandret til folk jeg har møtt på reisen, som Berit! Jeg er godt utenfor flomområdene, og her holder jeg meg! Har det veldig bra på tur nå, så bare følg med videre, her kommer det snart oppdatering!

    SvarSlett