lørdag 15. januar 2011

En stillhet full av lyd

Jeg er midt i regnskogen. Det eneste tegnet på mennesker er stien under meg, ellers er det tett jungel rundt meg på alle kanter. Jeg lukker øynene. Jeg kan kjenne fuktigheten i luften, himmelen åpnet seg ti minutter tidligere. Det lukter friskt, nytt og rent fra regnet. Med øynene lukket forstår man at stillheten faktisk er full av liv. Gresshopper, frosker, kvister som knekker av grunner jeg ikke vet. Liv. Vakkert, fritt, fantastisk liv. Det er en eneste stor, pulserende organisme rundt meg, som sluker meg der jeg står. I et helt minutt kan jeg bare stå å føle. Så utrolig mye liv, så mye som vi ikke på noen måte kan kontrollere. Det er noe av det vakreste jeg har opplevd.




Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg i dag har opplevd den mest vellykkede guidede turen jeg noen gang har vært på. Se for deg en fyr midt i 20-åre, dreads til skuldrene som han holder tilbake i en hestehale. Tynn og spinkel, en tatovering dekker hele venstre underarm. Sjegg og et stort smil som aldri slukner. Der har du Cousin Brad. Og vi var alle Family. Det var det eneste han kalte gruppen på 13 mennesker hele dagen. Og siden vi var familie, så var ingenting flaut og vi gjorde alt for hverandre. Han tok oss med rundt i bussen Gus, sammen med bamsen Elmo. Og han holdt stemningen på topp i 14 timer, uten stopp. Det har vært en av de beste dagene på tur. Gus, bussen, levde sitt eget liv. Noen ganger stoppet vi midt i et kryss, fordi han var sjenert eller falu. Andre ganger rygget vi tilbake for å se på da rareste dyrene Australia har å by på: de lokale folkene. Vi har hatt allsang i flere timer, og jeg er ikke noen personlig fan av det, men siden lydnivået på CD'n var høyt nok, så ble også dette moro. Cousin Brad danset ofte like mye som oss, selv om han kjørte, tente lighter'n under en romantisk sang, tok bølgen og snurret rundt i setet, alt mens han kjørte i mørket på en svingete vei som lett kan konkurere med noen av de værste veiene i Norge. Og vi har tatt noe rundt 20 u-turns i dag, bare fordi det er overalt i Australia. Det har vært utrolig underholdene, og vi tenkte alle: denne mannen er gal... Jeg digger det!

Jeg har vært i regnskogen i dag, som du sikkert skjønner. Det hele startet med øs pøs regn, men det hele lettet, og vi fikk en ganske fin dag. Likte egentlig regnet litt i dag, alt blir så friskt og grønt. Vi har egentlig bare flyttet oss fra badested til badested. Jeg har badet i laguner og fossefall, for ikke å snakke om en sluknet vulkan. Den hadde et utbrudd for 13 millioner år siden... og det var det. Men, fortsatt en vulkan. Jeg har sett noen skilpadder og øgler, og noen edderkopper jeg kunne vært foruten. De var ikke de største man finner her, men de holdt for meg. Og jeg vil ikke engang tenke på hvor mange som var rundt meg, som jeg ikke kunne se. Det har vært en kjempe bra dag, og jeg har fått tatt masse bilder, noe jeg alltid setter pris på!





Vi var også innom verdens mest fotograferte foss. Altså, jeg har tidligere sagt at om man er fra Norge; ikke forvent noe av fossefall andre steder. Men dette var ikke for ille. Og vi måtte alle ta et "Sleng På Håret" bilde... Jeg vet det ser ut som om det er fra armene mine, men det er fra håret mitt vannet faktisk kommer...




Vi møtte også noen flere krabater, som jeg nevnte over. Det er ikke alle jeg ble like glad i, men alltid moro å se dyr.




Så det var min dag... Merker det er litt sykt at jeg begynner å bli "vant" til alt dette. Se rare dyr hver dag, fantastiske steder. Men det er dette som skaper opplevelser, og dagen i dag kommer høyt opp på minne-listen, og det er mye takket være Cousin Brad. Gal fyr...

- Kaja

5 kommentarer:

  1. Så har du hvert her igjen,tatt oss med på en ny fantastisk opplevelse. Du med dine fantastiske bilder og flott inlevende tekst- ja Kaja-mor - du er så flink!

    Nå må du ha en god natt søvn - vi skal feire Besta sin 80 års dag - å kommer hjem i kveld å skyper med deg!!! Gleder oss til det - GOD NATT!

    Klemmer fra oss i heimen på 4 og 2 bein!

    SvarSlett
  2. Hei Kaja! :) Kom til å tenke på deg ikveld, når MGP starter på TV og snøen laver ned ute.. FANTASTISKE flotte bilder- artig å lese - flott å høre at du har det fint og koser deg - GOD tur videre - nå skal jeg gå tilbake på din reise og lese videre.. Klem fra Inger Anne og Knut

    SvarSlett
  3. Hei Kaja:) Takk igjen for din fantastiske reiseblogg og flotte bilder. Her på Austad, midt i snøhaugen kan vi og ta del i dykking og en fantastisk tur i regnskogen, da er vi og litt på tur:) God tur videre, gleder oss til fortsettelsen. Klem fra tante Berit og sikkert fra onkel Helge, han er ute og freser opp all snøen fra i natt

    SvarSlett
  4. Hei Kaja :) Har lest i den flotte reise bloggen din og fått oppleve litt av Australia. Høres ut som en kjempe artig tur i regnskogen og dykke der nede må jo være fantastisk. Kos deg videre på tur og nyt opplevelsene dine. Her er kong vinter i full sving og gir oss stadig mere snø å måke på, men i morgen er det meldt fint vær så det blir deilig. Stor klem fra "tante" Randi og co :-)

    SvarSlett
  5. Kos dere masse sammen -klem fra Tante Ingunn og Onkel Lasse.

    SvarSlett