søndag 15. mai 2011

I love chocolate !

Nok en dag med baking! Far, altså morfar, hadde bursdag på torsdag, så i dag skal vi feire! Jeg lager derfor sjokolade cuocakes med hvit sjokolade frosting! Kan du tenke deg noe så fantastisk!? Vi elsker sjokolade, og når vi finner ut at det er for mye brunt på kakene, så lager vi bare sjokoladen hvit! Genialt, genialt...



Jeg fikk spørsmål om jeg kunne legge ut oppskriften, og det er klart jeg kan!

Sjokolade Cupcakes
14-16 cupcakes
3 egg
2 1/2 dl sukker
1 ts vaniljesukker
50 g smør
1 dl rømme
2 ss kald kaffe
3 1/2 dl hvetemel
2 ts bakepulver
4 ss kakao
1 klype salt
100 g mørk sjokolade

- Sett ovnen på 175 grader
- Bland egg, sukker og vaniljesukker til det er hvitt og luftig.
- Smelt smør, ha i det + rømme og kaffe.
- Bland inn hvetemel, bakepulver, kakao og salt.
- Smelt sjokoladen i vannbad. (kok vann i en kjele, sett en annen kjele oppi vannet mens det koker, ha sjokoladen i den siste kjelen til det smelter. På denne måten brenner det seg ikke.) Ha sjokoladen i røren.
- Fyll muffins formene 2/3 fulle.
- Ha i ovnen i 15 min.


Det er selvfølgelig lov å smake på røra. Jeg mener, det er jo halve moro med å bake, er det ikke?


Den søte lille kokeboken jeg har fått av mamma har fått noen flere oppskrifter i det siste. Den har allerede mange fra mammas egne bok, men nå begynner den å fylles med cupcakes og frosting! Muffins formen som jeg bruker, den er helt fantastisk! Jeg får veldig ofte muffins som flyter utover om jeg ikke har den, men med den, får de en fin form med en liten "topp". Elsker den, har du ikke en, så skaff en. Min har jeg lånt på ubestemt tid av Mimmi... Takk for det!


Da var muffinsene i boks, neste er frosting. Det er veldig viktig at du husker å avkjøre muffinsene godt før du pynter, hvis ikke begynner alt bare å renne utover...

Hvit Sjokolade Frosting
100 g hvit sjokolade
100 g philadelphiaost.

- Smelt sjokoladen i vannbad. Avkjøles litt etterpå, men det må fortsatt være rennende.
- Bland med philadephiaos.


Enkelt og greit! Første gang jeg lager denne i dag, så er spent på den.... Etter å ha smakt fant jeg ut at osten gir den en lit friskere smak enn bare den søte sjokoladen. En liten smakssak denne her.



Noen ganger syntes jeg det kan bli like fint hvis man bare bruker en skje og smører på frostingen. Husk å pynte fortløpende, så frostingen ikke blir for stiv, for da faller alt strøsselet bare av. Lykke til!

Da får jeg bare si en ting: Gratulerer med dagen, Far!

- Kaja

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar