onsdag 22. desember 2010

Singapore!


(Direkte fra Kaja's hode i jakten på Sjømannskirken)
OK, let's go!
Først; Undergrunn fra Little India til Harbour Front. Null stress... Jøss, her nede var det rent. Og stort. Og tomt. Har jeg gått feil? Nei, nei, der kommer det noen mennesker, OK... Billett, hmm, billett... Spør i skranken. "Bruk maskinen". Jaha, det skal jeg vel klare, putt på penger. Done. Få billett. Done. Finne toget. Done. Gå på toget og gå av på rett stasjon. Done and done!
Neste; Buss 10, 30 eller 143 til Pasir Panjang Road. Hus nr 300. Ja, har ikke sjang til å se det fra bussen, har jeg det..? Hvem vei er det egentlig... Hmm.. Ikke her i alle fall, prøver andre siden av veien... Heeer ja, strålende! Og deeer, ja, buss nr. 30. Hopp på! Done. Hopp av... Men hvor? Hvor lang er denne gata a? Husnummer? Nei, ikke det gitt... Hopper av her jeg, er riktig gate... Hus nr. 96. Jeeeeh...
Så; Gå frem til hus nr. 300. Jaja, mine kjære venner høyre og venstre fot, vis hva dere kan... 100... 148... 196... 234... 288... Bratt bakke..? Ja, bratt bakke, og skilt opp til hus nr. 300; den norske sjømannskirken... Koselig sted. Der ute sitter noen gamlinger, koselig det. Vafler, diggetidiggdigg! Hmm, hvem snakker jeg med her da? "Hei der". Problem løst! "Hallo, jeg er Kaja" "Ååh, er det du som er Kaja, vi har en pakke til deg!" "H-har dere det!?"...

Vist hadde de pakke til meg! Ut kommer hun med en post-pakke som har hatt litt medfart på veien, men navnet "Kaja Fjeld" og adressen til Sjømannskirken. Uff, det kom et par tårer så for jeg hørte at det var en pakke der, for jeg viste hvem det var fra. Og ganske rett, når jeg pakker opp finner jeg en eske med mammas hjemmelagde pepperkaker, litt knuste men veldig gode, og et par kort; ett fra mamma m/fler og et fra Susann m/fler. Da kom det et par tårer til, og det gjør det fort bare jeg tenker på det nå. Tusen takk mamma, det var helt ubeskrivelig å få den pakken! Jeg vet ikke hva mer jeg kan si her jeg sitter... Tusen, tusen takk <3

Vel, når jeg fikk pustet ut litt og tørket et par tårer, så satt jeg der å skravlet litt med folkene. Det er Jon og Lise som styrer, gift par fra Norge. Det var ikke så veldig mange innom når jeg var der, men jeg ville bare vise ansiktet mitt og være sikker på at jeg finner fram. Jeg blir med på gudstjensete kl 3, og hjelper til med det som trengs etterpå, så er det julemiddag kl 6. Jeg fikk vite at de forventer rundt 100 stykker på julaften, mange studenter på min alder, så det blir moro. Etter å ha fått låne med meg en Singapore-guide, dro jeg ut i byen igjen, for å se litt...

Jeg nevnte tidligere at jeg fant endel klesbutikker i Kuala Lumpur. Vel, Singapore er inget unntak. Men, noe som er et unntak er at det er jul, og jeg trenger en kjole! Så det er det jeg har drevet med mesteparten av dagen, lett etter kjole. Bare noe helt enkelt. Jeg gikk litt rundt å de finere butikkene, men jeg hadde bestemt meg for at jeg gidder ikke bruke mye penger på noe som blir krøsta i sekken, så det endte med at jeg fant en enkel, billig kjole i China Town. Jeg har farta endel rundt i dag, blitt kjent med byen, undergrunnen er den reneste ever! Og veldig lett også (nå har ikke jeg tatt den så mye, men men). Men jeg har fått et lite inntrykk av Singapore. Dere vet alt man hører hele tiden, som "puss tennene 5 ganger om dagen" og "gå så og så langt hver dag". Du vet, gjør alt etter boken, 24/7, uansett, non-stopp. Litt sånn er Singapore, perfeksjonist. Helt malplassert i forhold til resten av Asia. De skilter til hvilken rulletrapp som går opp og hvem som går ned. De reklamerer på TV om å være en rolig og kontrollert sjåfør. Det står skilt over alt om å bruke gangoverfelt! Og greia er, folk gjør alle disse tingene. Inntrykket jeg har fått er at det er en veldig stukturert by, alt er gjennomtenkt og det er den "perfekte" by. For meg gjør det at den mangler litt sjarm. Hvem er perfekt?

Men jeg trives her. Jeg ville ikke bodd her, men jeg er sikker på at det blir en fin jul. Uansett, nå er julen bare en dag unna... Skal egentlig bli godt å få det "overstått". Jeg vet at jeg ville det, og jeg vil fortsatt være et annet sted en hjemme i jula, vil ha noe annet. Og det er noe annet, det er det virkelig...

- Kaja

7 kommentarer:

  1. Hei Kaja...var koselig å høre at pepperkakene kom fram ! Vi holder tradisjon ved like og er å baker peppperkaker på Tveitan , litt tynnere i rekkene. Pappane og guttane kjevler og baker.

    Skal hilse så mye fra Tveitan-gjengen og ønske deg GOD JUL !!!

    Høres ut som du kommer til å få en fin og spennende julekveld - gleder oss til å høre.

    Klemmer fra oss.

    SvarSlett
  2. Hei Kaja!
    Morsomt å få Singapore-direktereportasje fra "Kaja's hode". Kos deg masse med China Town-kjolen din i jula og nyt mammas pepperkaker. Nok en gang: GOD JUL og et SPENNENDE NYTT ÅR!
    Hilsen Finn

    SvarSlett
  3. Hei igjen...i dag kom det julekort og bilde fra Mirai til deg ! Jeg har hengt det opp på kjøkkenskapet , sammen med mange andre ! Hun ønsker deg God Jul og gleder seg til du kommer å besøker hun i Tokyo.

    Kos og klem !!!

    SvarSlett
  4. hei på deg kaja ble litt rørt her også var jo godt med en smak av norsk jul håper du får det trivelig der du er god til å finne fram syns jeg vi gleder oss hver dag til å lese det du skriver veldig spendene vi har pynta treet i kveld ha en riktig god jul vi tenker mye på deg klem fra far og mimmi

    SvarSlett
  5. Hei Kaja.Vi vil også ønske deg en kjempefin jul, kos deg i sjømannskirken og nyt en annen opplevelse av jul. Følger deg hele veien og har stor glede av det du skriver, det er så spennende og levende. God tur videre :-)
    Stor juleklem fra mammas tante Berit og onkel Helge

    SvarSlett
  6. Ønsker deg en opplevelsesrik julaften ikveld, kos deg masse. God tur videre! Juleklemmer fra susann,sigrid,markus, tante og onkel.

    SvarSlett
  7. Kjære Kaja.
    En julehilsen fra oss på Sneltvedt. Siden vi ligger noen timer etter deg, skal vi snart i gang med jule middagen. Her er det fullt hus. Og i morgen er det bort på Gjerpen grendehus på den store slekt samlinga.
    Fortsatt god jul! Og god tur videre. Vi følger alltid spent med på bloggen din.

    Juleklemmer fra tante Anne Grethe og onkel Trond:)

    SvarSlett