onsdag 15. desember 2010

24 timer, buss og et nytt land

Da sitter jeg her da.. Mine siste timer i Bangkok, før jeg starter på den lange turen ut av landet. For nå er det på tide å flytte på meg, flytte på meg litt uten for Thailand burde jeg si. Jeg setter kursten mot Kuala Lumpur i første omgang. Deretter er det Singapore som står for tur. Jeg har fått meg bussbillett, 250 kr, 24 timer (+ litt er og litt der), to bussbytter og en grenseovergang. Det kan bli spennende. Jeg har fått spørsmålet om hvorfor jeg ikke bare tar fly? 24 timer er lenge. Ja, men hvorfor ikke bare ta buss..? For det første er det vesentlig mye billigere, jeg mener 250 kr!? For det andre, er du klar over hvor mange rare og spennende mennesker man møter på disse bussene? Og for det tredje, jeg liker å se at land på denne måten. Det er så mye langs veiene som man ikke ser ellers, og i alle fall ikke fra et fly. Dermed ble det buss på meg!

Jeg er nå godt ute i min fjerde uke. Det er midt i desember, og normalt ville jeg bakt pepperkaker, sett på blåfjell, spredt juleglede dit jeg kunne. Men ikke i år. Vel, jeg håper og tror jeg fortsatt spere glede da, for dette er utrolig gøy! Men ingen juleforberedleser av noe slag. For å være helt ærlig, ingen julestemning i det hele tatt. Jeg satt ved siden av et juletre i går når jeg hentet klesvasken min, og jeg tenkte: Det der ser så feil ut. Helt feil, malplassert, idiotisk... Et par bomullsdotter lå under og skulle liksom være snø. Come on, det er ikke jul! Dermed, ingen julestemning, dermed, ingen akutt hjemlengsel, dermed, en bedre reise. Det liker jeg. De fleste jeg møter er egentlig på vei hjem, hjem til jul. Men jeg klarer ikke å tenke at det er jul, 15 desember er bare en annen dato, for meg er det avreisedato fra Bangkok. (Jeg skal ikke snakke for høyt, vi er ikke på 24 desember ennå). Men som jeg sier til de når de spør hvorfor jeg ikke skal hjem til jul: Jul er der til neste år også... og året etter. Om man skal reise på denne måten, så må man gjøre det en gang, og nå er like bra som senere.

Uansett, et nytt land, en ny by; det blir spennende. Etter at jeg har vært innom Bangkok tre ganger nå, så har jeg begynt å bli ganske glad i byen. Ikke minst, jeg begynner å bli ganske kjent her også, til kun å ha vært her en uke til sammen. Men jeg gleder meg til nye strøk, nye mennesker og nye opplevelser. Og Australia nærmer seg med stormskritt, og er det noe jeg gleder meg til, så er det i alle fall det!

- Kaja

4 kommentarer:

  1. Hei på deg Kaja mor !
    Bra at du nyter det du får og opplever!!! Her forsvinner pepperkakene selv om ikke du er her...men savner blåfjell sammen med deg, er ikke det Anders ivrer etter å se akkurat! Så i år er det "Marve-fleksnes" junior som gjelder...artig kar det alså! Får kanskje ikke samme julestemming av å se på han.

    Ønsker deg god tur videre klemmer fra oss !

    SvarSlett
  2. hei på deg her er det vinter og julestevning men høres deilig med sol og varme.gøy å lese om turen din kos deg du julen er jo over på 3 dager klem fra far og mimmi

    SvarSlett
  3. Takk skal dere ha! Jeg gleder meg til å komme til Singapore å møte alle som er der! Dere får spise litt ekstra mat på julaften for meg også ;)

    SvarSlett
  4. skal jeg si deg noe, jeg merker faktisk ikke så mye til at det er desember og veldig nær jul. hadde mer julestemning i november jeg :) nå jobber jeg lissom hele tida så rekke rikke tenke på det ;) men den kommer nok!:D jeg gleder meg til du skal til australia!! det er sikkert syyyykt gøy :D

    savner deg bejbi <3 <3

    nuss fra siridin :)

    SvarSlett