lørdag 18. desember 2010

Kuala Lumpur

Kuala Lumpur på sitt vakreste. Dette er virkelig noe annet enn Bangkok og Thailand! Om jeg går ut døra, er jeg midt alt kaoset. Rundt gatehjørnet, så ser jeg tårna, og jeg kan gå i tre forskjellige retninger og finne tre av tidenes shoppingsenter. Først var det ikke så vanskelig å stå imot, det var bare merkebutikker. Rettelse, det var alle merkene, på rekke og rad. Prislapper jeg ikke tør å kikke på engang, så det var ikke så vanskelig å gå forbi. Men så fant jeg Topshop. Og Bebe. Og Forever 21. Ondskap er det, rett og slett. Men jeg bestod med glans.

Når jeg kommer til et nytt sted, så liker jeg å få sett meg rundt. Jeg liker å kunne ha litt retningssans, og finne frem til der jeg bor. Så det jeg gjør er å ta med meg kamera, litt penger og tar bena fatt. Jeg bare går dit jeg vil, dit ting ser spennende ut. Etter en stund spør jeg om et kart, setter meg ned og finner ut to ting: hvor jeg er, og hvor jeg bor. Dette gjorde jeg her også. Jeg hadde tittet litt på et kart først, og tok Sky Train til China Town. Når jeg var ferdig med dagen, så viste det seg at jeg hadde vært innom 5 av stedene som var nevnt, uten å ha vist det. Det er deilig å kunne gjøre det på denne måten, slippe å lete seg frem. Man sparer energi og tid på denne måten, for man går ikke feil eller rett, man bare går.


Her er litt av tinga jeg har vært borti. De to bildene til høyre er fra et tempel jeg snubla over. Jeg merker at det er mennesker fra alle kulturer her, men det er vel bare å forvente av en storby. Bilde til venstre er fra et marked. Det var marked med ekte fake, fake fake og en del med mat. Vel, fiskene der så innbydene ut i forhold til resten. Rottene løp rundt på lyse dagen, kyllingene sto i bur bak disken mens de slakta på benken. Jeg så også et par katter i bur, og begrepet "katta til nabo'n" fikk litt ny mening. Det var et sted man kunne fått HIV, AIDS, malaria og salmonella i samme bit. Og lukten. Fy søren, for en stankt. Det var noen ganger jeg bare måtte holde pusten. Jeg turte ikke ta for mange bilder, var ikke sikker på hvordan de ville reagere, men for å være ærlig; jeg trenger ikke bilder som får meg til å spy. Så om det var noen tvi: jeg spiste ikke på det stedet!

Noe annet jeg merker her, er at folk er mer frempå. Jeg blir hele tiden snakket til på gata, ikke bare av selgere, men de fleste menn. "Where are you from?" "What's your name?" Om jeg sier det, så må jeg gjenta det, for ingen hører egentlig på meg. Det bare det blonde håret som trekker ekle menn. Jeg har hatt flere som har spurt om å ta bilde med meg, og når sånt skjer sier jeg fortumelt nei. Det var en som tryglet meg, en liten pingle, og da blir jeg bare irritert. Sorry, hadde de kunnet snakket til meg for en annen grunn enn at jeg er blond og norsk så... men det gjør de ikke.

Og så blir jeg konstant minnet på Mina, hvor enn jeg går. For uansett hvor jeg går, så er det løshunder eller katter. I går gikk jeg faktisk forbi en død katt som lå inne på et marked. Øynene var spist opp, og katten begynte å råtne, så den hadde vært der en stund. Da får jeg stemmer i hode, stemmer som høres veldig ut som Mina: "Nei så grusomt... Tenk å gjøre sånt mot et uskyldig dyr!" Og jeg er så enig. Men hva kan jeg gjøre? Andre steder står de i bur, på varme marked. Jeg har sett ekorn med 3 cm lang snor som holder dem nede, jeg har sett duer i bur, valper som løftes og vises frem, helt borte på grunn av varmen. Jeg er over snittet glad i dyr, og det er ikke til å holde ut å se hvordan disse dyrene lever. Det er litt synd at det er døde dyr som minner meg om bestevennen min, men hun er en av de få jeg vet om som er like glad i dyr som meg, derfor er hun min "dyre-beskytter-stemmer".

Uansett, jeg dro ut for å ta litt bilder i dag. I går åpnet himmelen seg, så jeg ble på hostellet og bare slappet av med andre backpackere. Men i dag fikk jeg knipset litt av tårnene. Jeg har ennå ikke dratt opp, men jeg ville ha natt bilder, og da er det for sent å dra opp i tårnene. Får ta det en annen dag.


Selvutløser på sitt beste! Jaja, jeg har i alle fall vært der! Ganske kult egentlig, og veldig stilrent rundt der. Det er helt klart et turist sted og er skapt for å vise et rikt Malaysia.



 KL Tower er den siste delen av det som blir betegnet som Golden Triangle; disse tre tårnene. De er innen gå avstand fra hverandre, og fra hostelet mitt. Det er moro å ta litt bilder i mørket, men ikke alltid like lett, siden jeg ikke er like stødig på hånden alltid. Men har jo fått til noen bra bilder med meg selv som stativ og telelinsen.

I dag løp jeg rundt å skulle finne meg bussbillett. Det tok sin tid, ikke helt som i Thailand. Der var det 10 reiseselskaper på et kvartal, mens her, her er det kun et få innen for min "komfort sone" av byen. Og ingen av de solgte bussbilletter heller. Men jeg spurte og gravde da, og fant frem tilslutt. Så da er det Singapore neste, og julen er under en uke unna. Fortsatt ingen julestemning. Godt er det. Men jeg gleder meg til å møte alle på sjømannskirken! Men først et par dager til her, nok å se som alltid.

- Kaja

5 kommentarer:

  1. Herregud!! Tror jeg hadde fått sammenbrudd hadde jeg sett de dyra.. Akkurat på sånne tidspunkt vil jeg helst bare skjermes for den virkelige verden, fordi jeg vet jo at jeg ikke kan gjøre noe med det.. Bare lukk øynene, Keijei, og tenk på noe annet! Så koselig at du får mine stemmer i hodet, sitter å ler for meg selv :) Og så koselig å se bilder av deg også! Har jo nesten glemt hvordan du ser ut! Spennende bilder også :) Blir koselig å se hvordan det er i Singapore og Sjømannskirken, det gleder jeg meg virkelig til.

    Stå på, kjære! Mini er stolt av deg <3

    SvarSlett
  2. Du burde bli forfatter!! :)
    elsker å lese bloggen din :)
    meg å mamma har vært på konsert i dag, kjempe koselig i kirka :) vi savna deg veldig <3 <3

    kos deg masse jenta mi :D

    vi snakkes snart igjen :* :*
    klem!!

    SvarSlett
  3. Flotte bilder Kaja...og supert at du får lura deg med sjøl også ! Ellers skriver du jo med sånn flott innlevelse, at vi ser det for oss!!! Eks den gamle dama på bussen med peanøttene...de fleste som har lest bloggen tror jeg har samme bilde etter din beskrivelse !

    Her er det snø-vind-fyr på peisen...3 stk vovser i gangen !

    Var innom nett sia til sjømannskirken , og der så det veldig koselig ut.....gleder meg til å høre hvem du treffer der!

    Pass godt på deg selv...og kos deg masse !!!

    Klem mamma.

    SvarSlett
  4. Hei Kaja!
    Du er så flink :) Det er så gøy å lese om alt du opplever! Håper du har det bra ;) Så ses vi i New York.

    Klem fra Mari <3

    SvarSlett
  5. Hei Kaja!
    Jeg må jevnlig innom og følge med på eventyret ditt. Du skriver så levende og artig at jeg kjenner smaken av bløte peanøtter og den sultdrepende stanken på markedet i Kuala Lumpur. Spennende! Ønsker deg en riktig god julefeiring i sjømannskirken! Hilsen Finn (Bessodrengen)

    SvarSlett