torsdag 9. desember 2010

Mamma, kan jeg ta'n med hjem!?







Jeg dro tilbake igjen jeg... Man kan nemlig svømme med elefanter for under 200 lappen her, så det var egentlig ikke noe tvil. Det er bare helt uvirkelig, det er som på tv, bare man ser ut gjennom skjermen på de som sitter i sofaen der hjemme å ser på. Jeg svømte faktisk med elefanter i dag! Jeg svømte rundt en, over, face-to-face, ikke under, det ble litt mye. Som dere ser endte jeg opp med å ha en helt for meg selv! Så store, rolige, fantastiske dyr. Men størrelsen gjør at man fort får respekt. Etter vi var ferdige tuslet jeg rundt å tok litt flere bilder, og jeg gikk bort å klappet noen, men jeg beveget meg rolig, og trakk med tilbake så fort jeg følte de ble litt voldsomt. Det er ikke bare bare når dette dyret begynner å bevege seg. Jeg snakket med en fra Tyskland på stedet, og han hadde vært litt rundt i Thailand og viste litt om elefantene her på øya. Parken hvor jeg var, var den eneste som var "for elefantene". Det er fem steder med elefanter her, men denne var den som tok var på dem, de andre ville bare ha penger. Og det virket som om elefantene var lykkelige også. Ikke at jeg har passet elefanter så veldig mye, men her får de den plassen de trenger og den omsorgen alle dyr bør ha. Og når vi badet med dem, jeg kunne ikke annet enn le: de kastet seg under, det var umulig å holde seg på! Det var ren, eneståene glede. Her jeg sitter nå, kan jeg nesten ikke tro at jeg faktisk har badet med elefanter... Høydepungt, uten tvil!

De backpakerne jeg har snakket med mens jeg har vært på tur, er alle opptatt av de samme tingene. Samtalen begynner med ting som: "hei, hva heter du?", "hvor er du fra?", "hvor skal du?" o.l. Og har man vært på samme sted, eller skal dit en annen har vært, så blir det alltid snakk om en ting: penger. Om det er et dyrt sted, hvordan standard det er det og slike ting. De fleste bruker minimalt, bare den nødvendige + fest annenhver dag. Jeg har snakket med folk som har reist rundt i Thailand, og ikke engang sett elefanter! For meg er det helt baklengs. Det er for å spare penger, man blir gjerrig når man er vandt til å spise middag for 10,- og bo for 60,-. Dermed tusler man bare rundt, og drar på fest om kvelden, for drekka er så billig. Ikke missforstå, jeg blir gjærne med ut en kveld jeg altså, men jeg skal gjøre andre ting også. Jeg har ikke vanskelig for å bruke en 200 lapp for å bade med elefanter, eller 550 for en dykketur med to dykk og alt inkludert. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal bli på den ene siden av gjerdet, når gresset er så fantastisk mye grønner på den andre siden, for en brøkdel av hva man ville betalt i vesten, og 10 000 ganger opplevelsen. Jeg sparer der jeg kan, spiser billig, bor billig... Men jeg skal oppleve! Jeg skal se, føle, lukte, smake og høre. Jeg hadde betalt trippel pris for elefantene i dag, og det var verdt så mye mer. Jeg skjønner at jeg ikke er den typiske backpakeren som bare drar ut for å snakke om det samme med den ene backpakeren etter den andre, nytt hostell hver natt, en buss videre så fort man kan. Jeg vil ta meg tid. Jeg vil bli kjent med folk, ja, men jeg vil også bli kjent med landet jeg er i. Og om det koster litt penger, so what... Det skal jeg unne meg, jeg mener, hvor ofte får man sjangsen til å... la oss si, bade med elefanter?

- Kaja

8 kommentarer:

  1. Så bra Kaja...det der ser helt utrolig ut. Glad jeg har funnet denne pc'n på biblioteket på Raulandsakademiet. Rart for meg å si jeg er blitt avhengig av en data maskin....skjønner!!
    Kos deg klem!

    SvarSlett
  2. Glemte visst å svare på det du lurte på....den elefanten deler jeg mer enn gjerne med deg, men tror det må bli i Tailand !

    SvarSlett
  3. Ååh, så moro, Keijei!! Helt enig med dine opplevelser, møte folk og drekke kan du gjøre hjemme. Når man er på tur må man jo først og fremst se hva landet har å tilby som man ikke kan få gjort hver en dag hjemme!

    Kan dere ikke bare bytte ut elgene på jordet med en av disse da? :)

    SvarSlett
  4. Kan vi ikke bare sette'n inn sammen med Solan? De blir sikkert bestevenner ;D Og som Mina sier, når det er bruk for litt mer plass, så kan elgene dele litt med seg :D

    SvarSlett
  5. Ta'n med hjem du, Kaja, så kan du bruke'n til å bære inn proviant til Besso i påsken! Pappa finner sikkert en plass til kameraten i garasjen.
    Supert at du ikke er en A4-backpacker. Kos deg videre. Hilsen Finn

    SvarSlett
  6. Åååh ja - ta'n med hjem!!
    Det øverste bildet var så fantastisk fint - det burde du ha som profilbilde :-D

    Er så moro å lese, og jeg skal lett bade med elefanter en gang jeg også - fantastisk :-D

    SvarSlett
  7. åååå jeg er så missundelig!!! det så helt sykt fantastisk ut <3 bruk god tid og opplev! det er jo det beste med å reise :D

    love you!
    klem!!

    SvarSlett
  8. Ser kult ut å bade med elefanter! Jeg har badet med sigrid :-) Stas det, men det er nok litt kulere og bade med elefanter!!

    SvarSlett