søndag 17. april 2011

Butterfly fly away

"I hear that all the shops and everything else is closed on Sundays over there... What do they to? Can you belive it?"

Jeg overhørte noen i flykøen tilbake til Norge, som sa setningen over. Det er jo noe jeg har visst lenge at vi nordmenn er en av få som stenger hele butikken på søndager. Men er det ikke en fantastisk følelse? det er som om en ro legger seg over hele landet, og alle nyter en fridag. Jeg har jo lørdager, helg og fri hele tide nå, men søndag er annerledes. Da er liksom hele landet med på leken. De fornuftige, voksne gjør kanskje husarbeid eller fikser i hagen på denne tiden. Barna spiller fotball. Mange benytter kanskje denne dagen til å være fyllesyk, noe jeg syntes er veldig bortkastet... selv om jeg er der en gang i blant selv. Men det finnes ikke noe bedre å være ute i vårsolen på en søndag, med gode venner, eller bare god musikk og en bok. Om man begynner å gjøre ting på søndager, så er det utrolig hvor mye man får gjort. Søndagen er så lang. Den er så rolig. Jeg liker søndag!

Dette er kanskje en av de søndagene jeg burde være fyllesyk... Men det blir for dumt! Jeg har faktisk vært fornuftig voksen i dag. Vasket klær, ryddet huset, raket litt ute, støvsugd (!) og løpt meg en god tur + jeg har fått min dose fra TV'n også. Og klokken har ikke tuslet over 6 en gang. Jeg tok også med meg kamera ut i dag, på sommerfugljakt. Det har jeg prøvd flere ganger før, sist hadde jeg med Tinka, og det funka ikke så veldig bra. Er ikke like lett å få knipsa de når bikkja spiser de opp... Men i dag vandret jeg rundt alene i solen, og fant et par sommerfugler, som sto stille lenge nok. Jeg har sluttet å følge etter de, men bare vandrer rundt, så kommer de som regel til meg. Jeg elsker mønstrene på sommerfuglene, men jeg skulle ønske jeg hadde funnet en av de sitrongule. Jaja, kanskje neste gang. Uansett, våren er her, og sommeren er godt på vei, og det er deilig!

- Kaja






1 kommentar: