søndag 24. oktober 2010

Reisefeber!

Vaksinekort, Kolera- og diarevaksine og Malariatabletter.


Beklager den feber-formuleringa over, jeg manglet bare et bedre ord. For du skjønner, det har seg sånn at jeg kan ikke bli syk lenger jeg. 

Vel jeg tar kanskje litt hardt i, men det er nesten sant da. Jeg har tatt vaksine mot det meste man kan bli smittet av i Asia, og i Asia kan du bli smittet av alt. Legen min sa faktisk at hun snart ikke hadde flere vaksiner å tilby meg. Jeg har tatt mot Hepatitt A og B, Tyfoidfeber og Japansk et-eller-annet. Så har jeg tatt en "kur" mot mageproblemer, det glasset dere ser ovenfor. Og tablettene over er mot malaria, som jeg må ta mens jeg er på tur. Slapp av, jeg styrte unna de tablettene som kunne virke deprisive. Syntes de var litt riski når jeg er helt alene i den store verden. Jeg har en vaksine til som jeg vurderer, mot en sykdom som kan føre til hjernehinnebetennelse, så det er ganske sannsynlig at jeg tar den. Så godt beskyttet er jeg i alle fall, og det til den ikke-så-nette-sum av 4500,-. Litt surt å bruke så mye penger på det, jeg vet ikke engang om jeg hadde blitt smittet... Kan liksom ikke si "I told you so, jeg blei ikke syk!" Jaja, bedre å være på den sikre siden, og ta forhåndsregler.

Men uansett hvilken vaksiner jeg tar, så finnes det nok ingen mot reisefeber. Jeg tror lengden og størrelsen på turen har noe med det å gjøre, for jeg begynner å få reisefeber nå, 4 uker før start.(tenkt, bare 4 uker!) Siden jeg skal være ute så lenge, så må jeg gå å "grue" meg til det ekstra lenge også. Jeg går rundt meg selv, vet ikke hva jeg skal ta tak i først, mister litt matlyst, får kjempe matlyst... Teller dager, timer og minutter... En veldig blannet følelse.

Men det er jo ikke bare jeg som begynner å få reisefeber. Det merkes hjemme også. Lillebror er bare 14, og bryr seg mest om Liverpool. Siri syntes det er veldig gøy at jeg skal reise, men liker ikke at jeg skal være vekk i jula. Pappa er veldig hjelpsom og hører på meg når jeg tenker høyt og tilbyr seg å hjelpe. Mamma på den andre siden, hun er ikke like lett. Før jeg bestilte Indiaturen, ble hun helt stille så fort jeg nevnte India. "ja, det er sikkert bra det.." var det jeg fikk til svar når jeg sa hvordan jeg planla ting. Hun kommer med råd som "ikke snakk med fremmede". Det er jo godt ment, men det blir litt vanskelig å finne kjentfolk på andre siden av jorda. For å si det sånn, hun er mer nervøs enn meg. Men hun er jo mamma'n min da, så hun skal få lov.

Om fire uker er jeg altså på Gardemoen sammen med Mina. Det er sykt å tenke på. Jeg klarer ikke glede meg helt enda, har litt for mange papirer å få ordnet opp i, så det er det jeg skal sette meg til å gjøre nå. Fire uker går fort, så det er best å få alt klart mens jeg kan!

- Kaja

1 kommentar:

  1. Tja, jeg ville nok vurdert den mot hjernehinnebetennelse jeg også gitt.. Det hadde vært veldig typisk at du ble smittet av akkurat det du ikke har vaksinert deg mot, og som er kanskje det farligste av alt! Gleder meg, Keijei! <3

    SvarSlett