torsdag 28. oktober 2010

"Jeg blir ille nærvøs jeg"

"Ding-ding"
Nr 22 lyser på skjermen. Jeg er nr 24. Jeg skal søke om visum til Inda, og befinner meg på TT Service AB i Oslo, der visumsøknaden skal leveres. Utenom meg er det to andre i rommet, han ene er på vei inn; nr 22. Et par andre kommer også inn mens jeg sitter å venter. Jeg legger merke til alle arkene de har med seg. "Har jeg gjort feil? Er det noe jeg har glemt?" Jeg ser ned på mine tre ark og passet mitt; det er alt jeg har tatt med. Mens jeg venter kommer en mann og ser på papirene til den ene damen. Hun manglet mye, forteller han. Hjertet mitt hamrer, temperaturen i rommet fyker til himmels; "jeg har gjort helt feil!" tenker jeg i panikk. Mannen setter kursen for meg, som fomler med papirer og pass, men jeg klarer da å prestere et smil. "Ja, men her ser da alt bra ut" sier han med et smil, etter å ha tatt en fort kikk. "Bare vent her til du blir ropt inn, så tar det ikke lang tid".

Det hele tok ikke mer enn 50 minutter. Jeg brukte mye lengre tid på å finne selve adressen. Jeg pleier å ha god retningsans, og hadde det egentlig i dag også, jeg tok bare 4 istede for 3 avkjøring i første rundkjøring, noe som var ganske avgjørende. Jeg endte med å kjøre i ring rundt gaten jeg skulle til, og var farlig nær den flere ganger også, før jeg endelig fant det. Jaja, 30 min her og 30 min der, jeg fant fram!

Jeg har lest og lest på visumsidene, fylt ut skjema, dobbelsjekket og trippelsjekket. Jeg er ikke noe glad i slike formaliteter, jeg blir "ille nærvøs av det". Derfor forbereder jeg meg 10 ganger mer enn jeg trenger, og ender opp med å være supernervøs hver gang. Men det var jo til ingen nytte, for min søknad var tydeligvis feilfri, og jeg kan forvente et visum i posten om ikke mange dagene! Tidligere denne uken søkte jeg på visum til Australia, og fikk godkjent. Så da har jeg mulighet til å dra til Australia i et år og 6 måneder til India.

Godt å ha det klart, hadde ikke vært noe gøy å bli nektet adgang til et av de to landene jeg gleder meg mest til å se! Så da kan jeg igjen bruke tiden til å glede meg og lure på hva jeg skal finne på over alt! Det nærmer seg nå!

- Kaja

3 kommentarer:

  1. Åh, så deilig å ha det i boks! Da kan du puste lettet ut og senke skuldrene! Flinke Keijei <3

    - Mini

    SvarSlett
  2. Så gøy! Gleder meg til å følge deg på reisen Kaja!
    Hilsen fra Hilde på Hjalmar :)

    SvarSlett
  3. Det er bra du følger med Hilde, det er gøy :D

    SvarSlett