mandag 18. oktober 2010

Did you know?

Jeg skreiv at jeg skulle sette meg litt inn i de landene jeg skulle til, tenke det var litt enkel lesing som skulle forbede meg. Men det var ikke like lett. Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men du finner ganske mye informasjon på nettet... Er nesten som om det aldri stopper!

For det første kom jeg innpå er noe jeg burde ha tenkt på selv; visum. Jeg har jo ikke tenkt på det, jeg skal jo bare på ferie, ikke noe jobb eller noe. Men selvfølgelig, det er jo land som krever at man har visum bare for å besøke landet. Kina, India og Australia er strenge. I Australia f.eks. må du søke om visum, som varer i 12 måneder. Men man kan ikke være der mer enn 3 måneder i strekk, og når man har dratt ut av landet, så må man vente 8 uker for å komme inn igjen. Mens i andre land, som Japan, får man 90 dager ved ankomst. Så jeg sitter nå til halsen i forskjellige hjemmesider og regler om innreise og utreise. Godt jeg fant ut dette nå da, ikke på flyplassen!

Sammen med visum er det også noen land som krever at jeg har flybillett ut av landet, når jeg ankommer. Det dreper jo litt av planene mine om å ta det som det kommer. Så jeg har brukt helgen på å prøve å legge en grov slagplan om rundreisen min. Men igjen møter jeg problemer, eller kanskje mer fristelser. Det er så mye man kan gjøre! Tigersafari på elefantryggen, dykke i krystallklart vann, hoppe i fallskjerm, møte de innfødte i alle verdens land, 2-6 ukers program med eksotiske dyr, kulturer, jul og nyttår, kinesisk nyttår... Det stopper virkelig ikke. Samtidig prøver jeg å ta hensynt til når klimaet er best i de forskjellige landene, men det kolliderer med når det er lurt å dra i forhold til vaksiner. Og på toppen av det hele skal jeg møte folk rundt om kring! Jeg viste jo det var mye å finne på, men for første gang føler jeg at jeg har for liten tid.

Uansett, det er mye å ta inn, på bare 5 korte uker! Men jeg skal få litt hjelp med visuma, og noen brosjyrer om Asia og de forskjellige landene. Det er noe av dette som jeg bare har hørt fra andre, så om du leser noe over som ikke stemmer, be my guest og fortell!
Og som min kloke, kloke pappa sier; det viktigste er at du har det gøy, ikke å se flest mulig steder. Og han har så rett, så rett!

- Kaja

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar