lørdag 16. oktober 2010

Den etiske turist

Jeg har nettopp fylt år, og fikk da en liten bok med tips som en del av gaven fra min kjære Ida. Hun går for øyeblikket på folkehøyskole i Ålesund, og skal med denne skolen dra til Australia i vinter, hvor jeg håper å få møte henne. Jeg vet ikke om dette er noe hun har funnet på eller lært der, men uansett, jeg ble veldig glad i boken, og har allerede begynt å fylle noen av mine egne notater inn; den blir med på tur!

Tips for den etiske turist!
Som backpacker har du et ansvar overfor de stedene du besøker og de menneskene du treffer underveis på reisen, Derfor er det lurt å tenke over noen ting mens du er på tur. Her er noen tips:

- Vær oppmerksom på hvem pengene dine går til.
- Lær og respekter tradisjoner og tabuer i landet du besøker.
- Lær deg både å lytte og snakke.
- Lær deg grunnlige høflighetsfraser på det lokale språket, som "takk" og "hei".
- La ditt eget sinne visne - og gi humoren lov til å gro.

Utdraget dere ser over er en liten del som jeg likte veldig godt, og syntes er veldig viktig og huske på når man er ute å reiser. Når man kommer inn i andre menneskers land skal man respektere religioner, synspunkt og tradisjoner. Man må huske at det er du som er gjesten, du som kommer inn i et fremmed samfunn, og det er da du som må tilpasse deg. Jeg mener ikke at du skal bli buddhist om du drar til Thailand, men man skal respektere de som er det. For meg er i alle fall dette normal høflighet, og jeg vil jo se alt dette. Jeg drar ut for å oppleve noe annet en den vestlige kulturen.

Med disse tankene i hode har jeg da begynt å lese litt om de forskjellige landene jeg skal til. Jeg prøver å finne ut hva jeg kan forvente av de lokale, hva slags tradisjoner som er der, spesielt forholdet deres til turister og kleskoder. Kleskoder kan være en av de første tingene man reagerer på, men det er veldig viktig. Klærne du bruker er det første inntrykket et annet menneske får fra deg, hvordan vi kler oss forteller oss mye om oss. Du kunne satt en nonne ved siden av Paris Hilton, og skjønt at her var det en stor forskjell uten å se på mye annet enn klærne. Kleskoder er i alle fall en ting jeg respekterer når jeg er gjest i et land, om det er forventet av meg, f.eks. i et tempel.

Jeg er en person med retningssans. Jeg liker å ha kontroll, jeg følger med. Derfor begynner jeg allerede nå å kartlegge meg litt hvor jeg skal, som i Bangkok. Jeg vet hvor hostellet mitt ligger, og hvor det ligger i forhold til ting jeg har lyst til å se og gjøre. Så jeg begynner allerede nå å skape meg et bilde om hvordan det ser ut der, selv om jeg selvfølgelig ikke har peil!

Fremover blir det en del lesing for meg, sette meg inn i generelle kulturer. Jeg gleder meg, jeg syntes det er interessant å se hvordan andre mennesker gjør det. Jeg gleder meg til å lære av dem når jeg er på tur, og jeg tror jeg kommer til å få et nytt syn på en del ting underveis.

- Kaja

1 kommentar:

  1. Så flink du er, Keijei!! Tenk om alle hadde tenkt som deg.. Og ja, jeg tenker på våre kjære nye landsmenn, de som bare lager faenskap da selvsagt.. Hilsen Minii <3

    SvarSlett