onsdag 16. februar 2011

Vakre detaljer


Det ligger i detaljene. India er full av detaljer. Innenfor arkitekturen er de over alt, det er rosemalinger, uthugginger, jeg vet ikke hva jeg skal kalle alt sammen. Klærne er med mønster, perler og mange lag. Og det er farger! Alle har på seg farger, og bygningene har farger; de har malt en by rosa! (det er en rødfarge har jeg blitt fortalt, ikke rosa). Og når jeg ser i gatene her, så er det detaljene jeg må fokusere på. Det er så utrolig mye her, det er søppel, hjemløse, dyr, vann, stein og støv, og det hele blir en eneste stor røre. Men ser du på detaljene, så ser man det vakre. Man ser et smil, man ser en kjærlig mor, man ser vennskap og glede, man ser pågangsmot. Farger, hjem, jobber. Som detaljer er det noe jeg klarer å se, jeg klarer ikke å se på hele bilde med India. Tenke hvordan de faktisk lever, jeg klarer ikke sette meg inn i situasjonen til den 7 år gamle jenta som må tigge hver dag for at pappa ikke skal slå henne når hun ikke har med nok penger hjem. Eller de som ikke har en mamma eller pappa. Jeg klarer ikke det, derfor prøver jeg å huske smilene, og gleden. For det er ikke noe jeg kan gjøre for dem som gjør deres situasjon noe bedre.

Jeg legger ut noen bilder fra de siste dagene, så får dere se litt hva jeg ser. Dette er mest de fine motivene, for jeg vet ikke hvordan jeg skal fange mylderet på gaten og menneskene man finner der...


Soloppgang fra toget på vei til Agra.


Dyr finner man over alt, dette var på et fort i Agra. Jeg kom litt nerme den apen, hun ble litt sint. Men jeg kom meg unna, og trykte på avtrykkeren i samme øyeblikk. Alt for et bilde!


Krona på verket; Taj Mahal. Det de fleste tenker på når de tenker på India. Som dere ser, det var ganske mange mennesker her.







Elefanter! Disse var for turistene da, men har sett noen i gatene også. Blandt biler og motorsykler vandrer de så rolig og tar seg så god tid de bare vil.


Og jeg fikk kjøre Tuck-tuck med Baba! Detter Baba Express, og jeg styrte fart og styre ganske så lenge, på en rolig vei, det skal sies. Baba hadde bremsen, vet ikke helt hvorfor han fikk den, for det er kanskje ikke like trygt.. Neida, Baba var flink han altså!



Her er litt av det man kan se i gatene. Mye søle og søppel etter en dag med rein I Jaipur. Kuene nyter livet, og ellers går ting som vanlig, selv om ingenting er vanelig i India.


Nå må jeg løpe, kamelsafari i dag! Det blir spennende; mat, show og ørken, kan det bli bedre? Jeg gleder meg!

- Kaja

6 kommentarer:

  1. Hei Kaja!
    Da legger jeg inn den første kommentaren. Fantastisk moro å følge med deg,ser hver dag.Flotte bilder og rotete gater. Mens du er i ørkenen i varmen er det kaldt og vind her. Har akkurat fått besøk av Karoline og Nora, Bente skulle på jobb.Nora synes elefantene var fine.
    Kos deg vidre,vi følger med. Klem fra tante Solveig, Karoline og Nora.

    SvarSlett
  2. Hei på deg Kaja-mor!
    Vi koser oss med å se bilder og inntrykk fra India, ser ut for oss som du har det bra, og takler det som møter deg!Det er vi glade for, er hos Siri, og Morgan ser ivrig på bildene , trykker på tastaturet og er helt med. Ønsker deg fortsatt god tur , og ta med deg det India har av opplevelser! Fikk en god klem av Mina i dag...koselig- så nå er gaven fra deg levert!
    Klemmer fra oss !!!!

    SvarSlett
  3. hei kaja.det var mye fin kropsmaling å se, får vel noen kruseduller du også hvis du vil,du suger inn nye inntryk dag for dag å vi er heldige som får en liten bit ca.anen hver dag. god tur vidre. klem fra far og mimmi

    SvarSlett
  4. Flott med nye bilder fra India...godt det ikke er like mange kuer i India som New Zealand....og hilse Baba og kjør forsiktig!!!! Klem Anders og pappa .

    SvarSlett
  5. Soloppgang-bilde fra Agra var bare ekstremt bra!
    1000 ord samlet i alt for mange pixler. GW!

    Veg.

    SvarSlett
  6. Svein Terje Halvorsen22. februar 2011 kl. 20:48

    Hei Kaja
    Du er flink til å ta bilder som viser hva du opplever !! Ta vare på deg selv, og vær forsiktig med råkjøring med tuk tuk :)
    Hilsen tante og onkel i Bergen

    SvarSlett