onsdag 9. februar 2011

Kugalskap! Smittefare - løp for livet!


"Se der da! SE DER! Det her må vi ha bilde av etter alt Kaja har skrevet på bloggen! Odd Anders, stopp her! Se på alle de kuene!"
"Kan vi ikke kjøre ned da Hege...? Det går vel bra." Hege og Odd Anders er i skyene.
"Jeeh, dette blir gøy.." Kaja er godt plantet på jorden, og graver seg videre nedover...
"Kaja, ikke vær så treig. Se på alle de kuene! Og dette er melke-kyr, det er det. Lurer på hvordan dette fungerer, det er jo flere hundre stykker..."
"Nei veit dere hva, dette tror jeg er vanlige Ospetrær jeg, jenter. Sånne har vi jo hjemme!"
"Ja, nå kan det virkelig ikke bli bedre! Ospetrær og kuer, hva mer kan man ønske!?" Kaja er ikke helt overbevist...
"Se her da, SE HER! Der melker de! Kaja, Odd, bli med ut, vi må se dette!"

Jeg er veldig sjeldent flau over foreldrene mine. Jeg liker i alle fall selv å tro at jeg ofte er med på spøken og heller ler med/av mor og far, mer enn mange andre tenåringer. Men jeg skal innrømme at de tøyde grensen til sitt ytterste i dag altså. Etter jeg gjorde litt narr av deres "ku-snakk" her, så har de maset om at vi må ha "bevis" på hvor store flokkene er. Så når vi var på en liten tur i dag, så måtte vi jo stoppe ved en gård. Jeg kan ikke si jeg var veldig imponert, men nå har jeg aldri jobbet med kuer sånn som mamma. Jeg var ikke flau, for det var bare oss der, de som melket var inne i fjøset. Men jeg må si jeg lo litt for meg selv når mor og far stikker hodet inn døra og snakker med bonden om kuene... Det er ikke helt min greie, sånn er det bare. Uansett, jeg måtte vist komme med litt info, for å sette alt dette med kuer i perspektiv. Dette er slik denne bonden jobbet:
- Han hadde 930 dyr, nettopp kvittet seg med 100 stk fordi det var lite gress,
- De ble melket 2 ganger om dagen, 60 stk om gangen, på en "karusell". (den gikk rundt)
- Han hadde to 14 000 liters tanker, som ble fyllt ganske fort...
Dette var en farm. Nabo'n hadde 14, så ting er litt større her. Så det var mitt ku-snakk. Vil du vite mer, snakk med mamma og pappa; de har bilder og forteller gjerne!


Vi har gjort andre ting i dag også, tro det eller ei. Pappa dro på fisketur i dag, og kom hjem med en fin fisk. Hele turen var vel så som så. Det ble nok litt for mye turist for min kjære far. Meg og mamma gikk oss en tre timers tur opp til Huka Falls. Tok litt bilder, og det var masse farger å se. Vannet er så klart og blått, skogen så grønn, og det var rødt gress i vannet. Vet ikke hvor godt man ser det på bildet under, men fint var det!



Vi har også vært ved noen varme kilder. Det skal være de mest fargerike i hele NZ, og det skal jeg si deg at de var! Mye farger og liv, men noe de ikke advarte mot, det var stanken. Åja, det var en stank! Det luktet så sykt, det var ikke sånn at man ble vant til det, den bare var der... hele tiden. Det luktet ikke godt, det er alt jeg kan si. Men jeg fikk noen fine bilder!







Det var også noe de kalte "the Mud Pool" der, altså gjørmebad. Det boblet hele tiden, så det var moro å stå å prøve å fange de størte eksplosjonene på kamera. Fikk noen fine bilder her også, så jeg må si at jeg er ganske så fornøyd med dagen som hobby-fotograf!



Så til tross for litt kugalskap, så har det vært en strålende dag i Taupo og området rundt.
Det er rart, vi har nå bare en hel dag sammen, før mamma og pappa setter nesten hjem, jeg mot India. Jeg begynner å kjenne noen sommerfugler for denne turen, men jeg vet at det hele tiden er noe som passer på meg, så jeg tror det går bra. Det er bare så store kontraster, og det kommer til å bli noe helt nytt. Jeg har en blandet følelse, men jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg.
I morgen er det Ringenes Herre, før vi finner veien til Auckland igjen. Gleder meg virkelig til det, så det kommer nok noen bilder i morgen også.

Nå er det natta for oss her, både for de med og uten kugalskap... God natt!

- Kaja

2 kommentarer:

  1. Haha, jeg må le. Klart det er fecinerende med kuer da kaja!! ;)
    Men en ting jeg må si, du er sinnsykt god til å ta bilder!! BLI FOTOGRAF! :) Tror jeg du hadde trives med også ;)
    savner deg fryktelig fælt mye! trenger at du er hjemme :) Men jeg vet jo dere koser dere masse så da er det lissom greit :) I morra skal jeg på innkjøp! :D hurra! Forresten, SIA skal legge ned :( synes det er så trist :( jeg som er så glad i den butikken! jaja.. det var dagens news fra norge :) Kaja, husk at det er morsdag på søndag og at mamma får en liten oppmerksomhet før de drar :) glad i dereeee <3 suss :)

    SvarSlett
  2. COW COW ALTSÅ!!! Morsomt!!
    Hils og ønsk mamma og pappa god tur hjem!

    Jeanne

    SvarSlett