lørdag 5. februar 2011

Alle jenters drøm!


I dag har jeg gjort det alle jenter drømmer om! (sikkert noen gutters også) Nei, det har ikke med sko å gjøre... Jeg har svømt med delfiner! Å kjære tid så moro! Flere hundre stykker som bare svømte rundt oss! Vi dro på en morgentur, og startet dagen med denne soloppgangen og en albatross, finnes det noe bedre? Ja, når dagen fortsetter med delfiner! Som dere sikkert skjønner; jeg er i skyene!
Bildet under, det er vel kanskje et av de kuleste som er tatt på turen. Og jeg kan ikke ta æren for det, for det er nemlig knipset av min mor! Er det ikke kult! For å si det sånn, vi har tatt så mye bilder i dag, og 90 % er plask av delfiner vi var litt for seine for å få fanget på kamera. Men vi har jo fått noen bra, bare se under!


 Når vi nermet oss delfinene, så så det ut som om sjøen kokte. Det var så mange som var oppe etter luft, hoppet og tøyset. Delfiner spiser om natten, så på morgenen drar de inn mot land bare for å ha det moro og leke. De lever også i en verden av lyder, noe vi fikk merke. Vi skulle nemlig lage lyder for å tiltrekke oss deres oppmerksomhet. Om du har hørt min sangstemme, så vet du at det ikke er mye pent... Men det funka det, jeg sang alt fra "Raise your glass" til "bæ, bæ, lille lam" og de flokka seg rundt meg! Man skal også få øyekontak med de, og kapp-svømme rundt i ring. Jeg holdt ut i rundt 10-15 sek på det meste, før jeg måtte gi opp. Men det var noe av det morsomste jeg har gjort, og som dere ser på bildet under, vi kom nærme de. Jeg klarte å ta på en også, men det var ikke så lett, fordi dette er helt ville delfiner. De mates ikke, men de liker å leke rundt båtene, så de er jo vant til mennekser.
Vi kjøpte alle sjø-syketab. og tygde godt før vi dro ut. Men pappa'n min klarte å bli syk selvom. Jeg var ikke veldig høy i hatten når jeg kom meg tilbake på båten jeg heller, men jeg satt meg ut å fikk litt frisk luft. Mamma klarte seg helt fint, så det er jo bra. Hun knipsa og sto på mens jeg og pappa kava rundt (det var før pappa ble dårlig da).  


Utrolig moro var det, det er lett topp 5 på turen! Jeg merker jeg begynner å ha en syk tur, når det å svømme med delfiner bare klarer topp 5...

Det er også en selkoloni her, så vi dro for å ta en titt i går. Der fant vi en sel som var et godt stykke unna. Det var litt for langt til bra bilder, selv med telelinsa, så jeg ropte litt på'n. Å tror du ikke den kom strake veien bort til oss da!? Og der stilte han seg opp, poserte som bare det! Jeg klager ikke, elsker å få slike bilder!







Jeg må virkelig si at New Zealand og Kaikoura lever opp til sitt rykte!
Spør om jeg koser meg på tur da!? Du, dumt spørsmål, så du ikke bildene over eller!?

- Kaja

9 kommentarer:

  1. Åååh herregud så morsomt! DELFINER! Awesome! Koser du deg på tur eller? ^^,

    SvarSlett
  2. Ah, det ser ju helt fantastiskt ut! Vart ar detta nagonstans? Jag vill ocksa!! kram!

    SvarSlett
  3. HE-RE-GUUUUUD!!!! SÅ SYYYYKT!!! Åååååååh, er LITT misunnelig kjenner jeg! Fytti rakkern! Ja, jeg har ikke ord.. Kos deg!!!

    SvarSlett
  4. Det var så moro! Må gjøres en gang altså! Og Mina, jeg kunne kanskje gjette at du var misunnelig, tror ikke du er den eneste.. Siri blei nesten sur når jeg sa det ;)

    Janina, vi er i Kaikoura, på østkysten på sørøya :) Veldig koselig lite sted, mye man kan gjøre der, mest i vannet da :P

    Oh, PS alle sammen: Øverste bilder er ikke redigert, jeg må bare si det :P Er en smule fornøyd med det skjønner dere ;)

    SvarSlett
  5. hei på dere,tror du ble forelsket mange ganger den dagen,dere har det kjempekult ser vi,kos dere vidre, her er det som vanlig venter på nye brev og bilder. vi koser oss med det, klem fra oss 2 gamlinger

    SvarSlett
  6. Hei! Kom plutselig over bloggen din, og bildene dine er helt fantastiske!:) Lurer litt på hva slags kamera og linse du bruker? Noen spesielle innstillinger og redigeringer? Håper på svar!:)
    Ha det kjempe fint på tur:)

    SvarSlett
  7. Hei! Tusen takk for det:)
    Jeg har et Sony 290 kamera + en Sigma telelinse 70-300 mm. Den telelinsen er helt fantastik, gjør hele jobben;) Et veldig enkelt og greit kamera å bruke, jeg er ikke helt stø på innstillinger hele tiden ;)

    Hvordan kom du over bloggen? Litt moro å vite :)

    SvarSlett
  8. Tusen takk for svar! Har selv et Canon 550D og er litt i utforskerfasen, og blir veldig inspirert av dine bilder. Vurderer sterkt å gå til innkjøp av en slik linse:)

    Kom over bloggen din mellom motebloggen på varden, en liten link og jeg klikka meg inn. Alltid moro å komme over blogger med masse inspirasjon!:)

    SvarSlett
  9. Ahh, jeg skjønner:)

    Det burde du så absolutt, den er helt fantastisk! Jeg har ikke mye dill-dall med kamera, men denne kjøpte jeg før jeg skulle reise, og det er nok noe av det beste jeg har kjøpt! Lykke til :)

    SvarSlett