søndag 13. november 2011

Retusj!

Jeg har gjort det man "aldri" skal gjøre, jeg har retusjert meg selv. Vel, let's face it, den barrieren har jeg vel kommet over for en stund siden. Jeg lærte nemlig hud retusj for en stund siden, og nå klarer jeg ikke la være, jeg ser flekker og skygger over alt! Jeg prøver jo å gjøre det så naturlig og rent som mulig, men jeg går nok litt for ofte i den fella at jeg ser meg blind og går litt overboard.. Og så har jeg ikke trent nok enda, for dette er kun trening, trening, trening...


Bildet over har jeg brukt halvannen time på eller noe, så det kunne vært gjort adskillig bedre. Men jeg har kommet til det blinde stadiet, så må bare la det hvile en stund.

For de spesielt interesserte, så har jeg brukt en teknikk som heter dodge and burn, to curvs-lag, et lyst og et mørkt, hvor jeg vrenger maskene og brusher frem med en veldig svak brush. For de flekkene som er for store/sterke, bruker jeg clone stamp på et nytt lag. Har lært å jobbe ikke-destruktivt! Har også skarpet opp bildet. Jeg jobber med tegnebrett, mitt nye barn! Det er nok det jeg har vært mest glad for at jeg investert i etter jeg begynte på Bilder Nordic. Anbefales!

Denne teknikken er veldig fasinerende, du ser egentlig ikke helt hva du gjør, til du går tilbake å ser hva som skjedde. Det er en lang prosess, og det er nok derfor man blir så lett blind. Som dere ser over, så er egentlig det eneste jeg har gjort, å flytte på skyggene... Sånn ca da. For å lære hvordan vi skal gjøre dette, hva som er "rett", så har vi fått i oppgave å tegne et ansikt fra bunn. Jeg er langt fra ferdig med dette, men her er så langt jeg har kommet:


Det er samme prinsippet, man legger lyse og mørke toner, lag, på lag, på lag. Så er det ting som øyenbryn og munn som gjør at dette ikke ser helt ekte ut uansett, øyne er heller ikke helt lett, ligger mye jobb i irisen også. Kanskje jeg får tid til å fullføre den snart. Uansett, kjekt å skjønne poenget.
Det var en liten titt inn i en photoshop geeks hode. Moro, moro...

1 kommentar:

  1. Åj, så moro! Dette vil jeg høre mer om :-D Og tegnebrett? Det visste jeg ikke at du hadde? Uansett, virker veldig interessant! Men ikke retusjer bort føflekker da Kaja, det er jo så vakkert!

    SvarSlett