onsdag 16. november 2011

Essensen

Jeg har de siste to ukene hatt en ny lærer, fotografen Robert Sannes. For det første, mannen tar fantastiske bilder! For det andre, han har en helt fantastisk måte å se på.. alt. Det vi snakker om i timene er omtrent psykologi. Vi har vært innom høyre og venstre hjernehalvdel, betydningen av applaus og hans beste råd er å gi faen i alt. Det er utrolig gøy å høre på han, om du noen gang har mulighet til å bli med på hans workshops, ikke nøl!

En ting han har snakket mye om, er essensen i bildet. Hvorfor liker vi et bilde? Hva er spesielt, hva fanger oss? Og hvordan kan vi fremheve dette? Så jeg har tatt en titt på noen gamle bilder, og det er spesielt ett bilde som har sittet igjen hos meg, men som jeg aldri har... skjønt meg helt på. Men det har jeg prøvd nå. Vet ikke om det er et optimalt bilde sånn det har blitt, men jeg føler at jeg har fått fremhevd endel av de viktige elementene i bildet, det som fanger oss, essensen.


-----------------------------------------------------


Jeg har først og fremst tatt bort bakgrunnen, fordi den forstyrrer noe så inni .. ja, den forstyrrer! Så har jeg forsøkt og fremheve trekk, blikk og lys i dette fantastiske ansiktet, for det er jo han som er essensen her! Jeg har også fått et slags maleriskt uttrykk, noe jeg liker til sitt bruk, og her liker jeg det egentlig.. Jeg vet ikke helt, litt usikker enda. Men jeg føler iallfall at jeg har fått frem han mye mer, den følelsen av han.

Blir nok endel eksperimenter fremover, med både gamle og nye bilder! Nettopp hatt min første time med photoshop-geniet Ashley Cameron, han er reklamefotograf, og gjør syke ting i det programmet. Neste helg har vi workshop med han, gleder meg!

2 kommentarer:

  1. Hei på deg Kaja-mor ! Morsomt å lese og se dine bilde analyser....skjønner du har en bra motivasjons lærer ! Kos deg klem mamma .

    SvarSlett
  2. haha det blei sykt kult!!! du er den flinkeste fotografen <3

    SvarSlett